Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

U NDERRETNING Odense november 2013 Lene Willumsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "U NDERRETNING Odense november 2013 Lene Willumsen."— Præsentationens transcript:

1 U NDERRETNING Odense november 2013 Lene Willumsen

2 Præsentation Lene Willumsen Socialrådgiver (1980) Systemisk Integreret Familieterapi 1998-2002 Systemiske leder- og konsulentuddannelse 2009 MBU 2012 Afdelingsleder / Familieafdeling

3 B ARNETS R EFORM Indholdet i aftalen om Barnets Reform Nærhed, omsorg og tryghed Børns rettigheder Tidlig indsats Kvalitet i indsatsen

4 F ORMÅLSPARAGRAFFEN I S ERVICELOVEN § 46. Formålet … er at sikre, at disse børn og unge kan opnå de samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende … skal ydes med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste og skal have til formål at sikre kontinuitet i opvæksten, et trygt omsorgsmiljø, nære og stabile relationer til voksne sikre muligheder for personlig udvikling, kompetencer til at indgå i sociale relationer og netværk understøtte skolegang og mulighed for at gennemføre en uddannelse fremme sundhed og trivsel forberede barnet eller den unge til et selvstændigt voksenliv.

5 H VEM ER BØRNENE Almindelige børn i trivsel ca. 80 – 85 % Børn og unge med særlige behov Ca. 5 % Truede børn og unge Ca. 5 % Børn med behov for ”social” hjælpe Ca. 5 % Sundhedsloven Dagtilbudsloven Skoleloven Retssikkerhedslov Sundhedsloven Dagtilbudsloven Skoleloven Retssikkerhedslov Sundhedsloven Dagtilbudsloven Skoleloven Retssikkerhedslov Serviceloven Schultz Jørgensen 2006 Alle børn: Jordemoder/læge– sundhedsplejerske – forebyggende helbredsundersøgelser i skolen – tandlæge - vaccinationer Den sammenhængende børnepolitik Ca.1 % anbragt

6 H VEM ER DE ” AT VÆRE ET SOCIALT UDSAT BARN Det er ikke muligt at give en helt præcis definition af et socialt udsat barn. Mange forskellige faktorer er med til at bestemme, om et barn vokser op under vanskelige forhold. (...) familiens økonomi, forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet, forældrenes uddannelsesbaggrund, om der i familien er alvorlige helbredsproblemer eller misbrugsproblemer, om barnet har adfærdsproblemer, og om barnet bor sammen med begge forældre eller med en enlig forælder. At være et socialt udsat barn kan altså betyde, at barnet i mindre grad har adgang til økonomiske og menneskelige ressourcer i den nære familie, men for nogle børn betyder det at være socialt udsat også omsorgssvigt og overgreb. Antallet af socialt udsatte børn afhænger naturligvis af, hvilken definition man bruger. Dahl 2007: 12, (SFI 07:16) 6

7 Primær Forebyggelse Almindelige børn i trivsel ca. 80 – 85 % Børn og unge med særlige behov Ca. 5 % Truede børn og unge Ca. 5 % Børn med behov for ”social” hjælpe Ca. 5 % Jordemoder/læge– sundhedsplejerske – forebyggende helbredsundersøgelser i skolen – tandlæge - vaccinationer Hvem taler vi om – når vi taler forebyggelse Ca. 1% anbragt Konflikt- felt Schultz Jørgensen 2006 Karin Kildedal Aalborg Universitet Primær forebyggelse Sekundær forebyggelse Tertiær forebyggelse Myndig- hed

8 Overgrebspakke 1.10.2013 24 timers regel Etablering af Frontgrupper / modtagelser Second opinion Opprioritering af børnesamtale Samarbejde med Politi / Børnehus

9 S KÆRPELSE AF UNDERRETNINGSPLIGT § 153. Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage, 1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte efter kapitel 11,kapitel 11 2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte efter kapitel 11 på grund af de vordende forældres forhold, ellerkapitel 11 3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten 4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for vold eller andre overgreb.

10 HVORNÅR INDTRÆDER PLIGTEN TIL AT UNDERRETTE Hvis man får kendskab til at et barn: der Udsættes for vanrøgt Udsættes for nedværdigende behandling Lever under forhold, der kan bringe dets sundhed eller udvikling i fare Fagpersonen skal forud for underretningen orientere indehaver af forældremyndigheden

11 F ORMKRAV Der er ingen formkrav til en underretning Som hovedregel bør sikres: At underretningen er skriftlig At underretningen er korrekt- beskriv hvad der er sagt, sket observeret. Lad være med at fortolke At underretningen er navngiven At den der foretager underretningen har orienteret forældre, udlever en kopi af underretningen At forældrene får mulighed for at udtale sig i forbindelse med underretningen, dog ikke ved mistanke om overgreb

12 D ET FAGLIGE INDHOLD I UNDERRETNINGEN Hvad er anledningen til underretningen Beskriv barnets, familiens situation Hvor længe har forholdet stået på Hvad er der tidligere gjort i institutionen, hvad er planen Beskriv forældrene reaktion på underretningen, dog ikke hvis mistanke /overgreb retter sig mod en af forældrene.

13 Skema

14 O PLYSNINGER TIL DEN FAGPERSON, DER HAR UNDERRETTET Forvaltningen skal inden 6 dage efter at have modtaget underretningen bekræfte modtagelsen Forvaltning er overfor professionelle forpligtiget til at orientere om iværksat Undersøgelse / foranstaltning. Under særlige forhold kan forvaltningen afvise

15 Børnefaglig undersøgelse ( § 50 ) kommunalbestyrelsen er forpligtiget jf. SL's paragraf 50, stk.8 at iværksætte en børnefaglig undersøgelse. ” Hvis det må antages, at der kan opstå et behov for særlig støtte til et barn umiddelbart efter fødslen, skal kommunen undersøge det vordende forældres forhold nærmere”. Formålet med at foretage en undersøgelse, inden barnet fødes, er så tidligt som muligt at afdække ressourcer og problemer i familien, så den rigtige og tilstrækkelige foranstaltning kan vælges fra starten og eventuelt iværksættes allerede, inden barnet er født. [ [

16 ICS

17 ICS trekanten

18 O MSORG K ARI K ILLÉNS DEFINITION ”Med omsorgssvigt forstår vi, at forældre eller de personer, der har omsorgen for barnet, påfører det fysisk eller psykisk skade eller forsømmer det så alvorligt, at barnets fysiske og/eller psykiske sundhed og udvikling er i fare.”

19 K ARI K ILLÉNS KLASSIFIKATION 1) Vanrøgt fysisk og psykisk forsømmelse 2) Fysiske overgreb aktivt eller ved mangel på tilsyn 3) Psykiske overgreb 1) Børn der opfattes anderledes end de er 2) Børn af forældre hvis samlivsforhold er præget af vold 3) Børn af forældre med rusmiddelproblemer 4) Børn af forældre med psykiske lidelser 5) Børn af forældre i ubearbjd. Separations- og skilsmisseprocesser 6) Børn i isolerede trossamfund 7) Alene-børn 4) Seksuelle overgreb 5) Omsorgssvigt i netværket gælder alle ovenstående former for omsorgssvigt Killén 2010: 29ff.) 19

20 Hvornår er der grund til bekymring Fysiske tegn : Det kan være tegn på, at et barn er i vanskeligheder og har behov for hjælp, hvis barnet: ● har blå mærker eller sår på kroppen ● er usoigneret ● har forkert påklædning på, fx for lidt tøj i forhold til vejret ● ofte har mavepine eller kvalme ofte er svimmel eller har ● hovedpine ● har problemer med at sove ● er meget træt ● ufrivilligt tisser i sengen eller i bukserne ● bider negle ● er overvægtig ● ikke vil spise ● går med stort og mørkt tøj og er meget tildækket

21 Hvornår er der grund til bekymring Følelsesmæssige tegn: Et barn, der ikke trives, vil altid være følelsesmæssigt påvirket af sine vanskeligheder. Det kan være tegn på, at et barn har det svært og har behov for hjælp og støtte, hvis barnet: er trist og græder meget slår, bider og ofte overreagerer og bryder ud i raseri, uden der er en tydelig grund til det holder sig for sig selv og ikke tager initiativ til leg og samvær med andre er angst og nervøs er stille og indadvendt har svært ved at koncentrere sig, fx om leg eller skolearbejde

22 Andre tegn: ● undgår kontakt med voksne eller andre børn ● ikke har nogen nære venner eller legekammerater ● tit har konflikter med andre ● viser mangel på tillid til andre mennesker ● "klæber" til voksne ● bliver mobbet eller selv mobber ● er dårlig til at udtrykke sig sprogligt i forhold til sin alder ● har svært ved at lære nye ting, fx i skolen eller i leg og andre fysiske udfoldelser ● ikke passer sin skole ● pludselig ændrer sin adfærd ● overtager forældrenes forpligtelser ● er selvdestruktiv, fx ved at skære i sig selv ● selv beder om hjælp

23 S ERVICELOVENS § 49 A Udveksling af oplysninger Som led i det tidlige eller forebyggende arbejde Udveksling kan ske én gang Bestemmelsen gælder ikke kendte familier

24 Mange perspektiver

25 H JEMMESIDE www.akf.dkwww.akf.dk /opsporing www.socialstyrelsen.dk Vidensportal om udsatte børn og unge SISO – Videnscenter for sociale indsatser ved seksuelle mod børn

26 Bøger Øyvind Kvello, Barn i Risiko, skadelige omsorgssituationer, Gyldendal Akademisk 2011 Bruce D.Perry, Drengen der voksede op som hund, Hans Reizels Forlag 2011


Download ppt "U NDERRETNING Odense november 2013 Lene Willumsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google