Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Efterskolernes årskonference Anders Ladegaard Centerleder, UU-Lillebælt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Efterskolernes årskonference Anders Ladegaard Centerleder, UU-Lillebælt."— Præsentationens transcript:

1 Efterskolernes årskonference Anders Ladegaard Centerleder, UU-Lillebælt

2 Dagsorden 1.Fakta om UU-Lillebælt 2.Ungepakke II i overskrifter 3.Aktivpligten for de 15-17årige – dokumentation 4.Et paradigmeskifte i UU-Lillebælt – kulturanalyse 5.3 skarpe til din vejledningspraksis 6.Hvad vil det sige at være uddannelsesparat? 7.Hvordan kan UU og efterskolerne samarbejde om unge med behov for særlige vejledningsforløb?

3 UU-Lillebælt - faktaark Betjener Fredericia og Middelfart Kommuner Befolkningsgrundlag: 87.000 Antal 12-25årige : 13.540 Afgangselever 9. kl.: 1.000 Afgangselever 10. kl.: 320 Medarbejdere: 1 Centerleder 2 Sekretærer 15 vejledere 1 projektansat Profilmodeltal afgangselever 9. klasse 2009: Fredericia: Med en ungdomsuddannelse: 83,3% Mindst en ungdomsuddannelse: 86,4% Middelfart: Med en ungdomsuddannelse: 83,9% Mindst en ungdomsuddannelse: 87,6% Til efterskole efter 9. klasse 2009: 196 elever 2010: 219 elever 2011: 201 elever

4 Afgangselever 9. klasse Fredericia

5 Afgangselever 10. klasse Fredericia

6 Afgangselever 9. klasse Middelfart

7 Afgangselever 10. klasse Middelfart

8 Ungepakke 1 Tredobling af præmie og bonus til virksomheder. 1500 ekstra skolepraktik- pladser. 1650 ekstra praktikpladser i kommuner og regioner 200 ekstra praktikpladser i staten Ungepakke 2 UVM Uddannelsesparathed Pligt til at følge uddannel- sesplanen Tilbud til de ikke uddan- nelsesparate Datagrundlag E-vejledning 30% - 70% Mv. BM Praktik, mentor, opkvali- ficering, vejledning mv. til de 15-17årige Strakstilbud Læse-, skrive- og regne- kurser Fritidsjobs Datagrundlag Mv. Finansloven Børnefamilieydelsen omlægges til en ungeydelse for de 15- 17årige

9 Uddannelses- parathed Fagligt Personligt Socialt ”Lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse mv.”

10 MÅLRETNING AF VEJLEDNINGEN – UVM´S OPGØRELSE Fordeling”Kategori”Beskrivelse 70 %UddannelsesparateKollektiv information og it- understøttede informations- og vejledningsredskaber 10 %Uddannelsesparat med lidt støtte Kan klare sig med faglig hjælp fra uddannelsesinstitutionen 10 %Uddannelsesparat med målrettet personlig støtte Mentor, SPS og anden faglig støtte 10 %Ikke uddannelsesparatKrav på et relevant tilbud som kan kvalificere til en ungdoms- uddannelse

11 Ungdoms- uddannelse med SPS/mentor og anden støtte Ungdoms- uddannelse med SPS Ungdoms- uddannelse UNGEPAKKE II – DET FOREBYGGENDE Grundskolen / 10. klasse Introkurser 8. klasseErhvervspraktik BrobygningVejledningssamtale UddannelsesplanTilmelding E-vejledning Vurdering af uddannelsesparathed + Ekstra brobygningEkstra praktik Inddragelse af forældreIndividuel vejledning Overleverings- møde + § 33 stk. 4-7E-klasser UngdomsskoleMentor Tværfaglige møder Overleverings- møde IKKE UDDANNELSESPARAT Målrettede tilbud som skal gøre den unge uddannelses- parat 70 % 10 %

12 UNGEPAKKE II Grundskolen Vurdering af uddannelsesparathed og udarbejdelse af uddannelsesplan 10. klasse Teknisk skole Social- og sundhedsskolen Produktions- skole Jobcentre UDDANNELSESPARATIKKEUDDANNELSESPARAT Kommunale tilbud Handelsskolen Gymnasier Erhvervsgrund- uddannelsen Særlig tilrette- lagt ungdoms- uddannelse Andre tilbud fx på ung- domsudd. Andre uddannelser E-vejledning 8-22 alle ugens dage E-vejledning 8-22 alle ugens dage

13 Aktivpligten for de 15-17årige Alle 15-17årige har pligt til at være i uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet. Hvis den unge og forældrene ikke vil samarbejde om at opfylde aktivpligten kan familien fratages ungeydelsen. I helt særlige tilfælde kan unge få dispensation fra aktivpligten. Det skal fremgå af den unges uddannelsesplan, hvordan de opfylder aktivpligten. Fra den dag, hvor UU bliver bekendt med at en ung ikke følger sin uddannelsesplan, har UU 5 dage til at komme i kontakt med den unge og 30 dage til at give den unge et nyt tilbud. For at kunne følge op på ovenstående stiller UVM en ungedatabase til rådighed for kommunerne.

14 15-17årige Middelfart pr. 16. juni 2011 PLACERING15 ÅR16 ÅR17 ÅRI ALT GRUNDSKOLE5594121561127 ERHVERVSUDDANNELSE21889109 GYMNASIAL UDDANNELSE-77207284 ANDRE UNGDOMSUDDANNELSER-167 AFBRUDT UDDANNELSE--33 FORBEREDENDE OG UDVIKLENDE AKTIVITETER 184756 MIDLERTIDIGE AKTIVITETER-145 I ALT1591

15 15-17årige Middelfart pr. 16. juni 2011 FORBEREDENDE OG UDV. AKT.15 ÅR16 ÅR17 ÅRI ALT Aktiviteter aftalt med UU-156 Arbejde-11920 Ophold i udlandet1146 Praktik i ungevejledningen--44 Produktionsskole-51015 Højskole--11 VUC HF-niveau--44 MIDLERTIDIGE AKTIVITETER Fritagelse for pligten-112 Serviceloven--22 Sygdom--11 I alt61

16 15-17årige i perioden 3. januar til 1.juni - Middelfart KOM FRAPLACERINGGIK TILANTAL Afbrudt EUDARBEJDE8 Afbrudt GYMARBEJDE3 Afbrudt GYMARBEJDEEUD2 ARBEJDEEUD10 ARBEJDESygdom1 ARBEJDEFritagelse1

17 15-17årige i perioden 3. januar til 1.juni - Middelfart KOM FRAPLACERINGGIK TILANTAL Afbrudt EUDPROD.-SKOLE3 Afbrudt EUD ArbejdePROD.-SKOLE1 Afbrudt 10. klPROD.-SKOLE4 EUD3 PROD.-SKOLEArbejde1 PROD.-SKOLEMUFO3 PROD.-SKOLEEGU5 PROD.-SKOLEServicelov1

18 INNOVATIV ORGANISATION GENSIDIG TILPASNING OG SAMARBEJDE INNOVATIV ORGANISATION GENSIDIG TILPASNING OG SAMARBEJDE ORGANISATIONSÆNDRING PROFESSIONS- BUREAUKRATI FAGLIGHED OG PROFESSIONALISME PROFESSIONS- BUREAUKRATI FAGLIGHED OG PROFESSIONALISME

19 DET ”NYE” UU-LILLEBÆLT EKSTERN TILPASNING INTERN INTEGRATION MED- LEDELSE FAGLIGHED OG PROFESSIONALISME GENSIDIG TILPASNING OG SAMARBEJDE ORGANISK OG FLYDENDE NETVÆRKSSØGENDE OG NETVÆRKSDYRKENDE PASSIONEREDE OG TILLIDSFULDE HANDLEKRAFTIGE OG RETTIDIGE HANDLEKRAFTIGE OG RETTIDIGE

20 Kulturen i UU-Lillebælt Vi er gode tilVi er dårlige tilVi er stolte af At samarbejde på tværs med mange forskellige. At arbejde med unge. At afsætte tid til nytænkning. At lytte aktivt til hinanden. At være en god samarbejds- partner. Hver gang vejledningen lykkes. En god medarbejderEn god kollegaDen værste fejl man kan begå En der er ansvarsbevidst, loyal, positiv, idérig og omstillings- parat. En der er åben og lydhør og som er villig til at hjælpe. En der møder kollegaer, leder og samarbejdspartnere med tillid og faglighed. En der er åben for nytænkning med en sund skepsis. At miste troværdigheden overfor unge og samarbejds- partnere. At være illoyal. Det bedste ved arbejdet i UUDet værste ved arbejdet i UULederens opgaver Friheden til at tilrettelægge og udføre opgaverne. At blive udfordret på mange forskellige områder. At samarbejdspartneres syn på, hvad der er vores opgaver ikke stemmer overens med virkeligheden. At vejledningsetikken er under pres. At skabe en arbejdsplads, hvor udvikling og arbejdsglæde går hånd i hånd. At være troværdig i ord og handling.

21 UU-LILLEBÆLTS INDSATSOMRÅDER 15-17årige TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE VURDERING AF UDDAN- NELSESPARATHED TILBUD TIL DE IKKE UDDANNELSESPARATE INVOLVERING AF FOR- ÆLDRE - UNGEYDELSEN OVERLEVERING TIL UNGDOMSUDD. SAMARBEJDE OM FASTHOLDELSE MÅLRETTET INDSATS I GRUNDSKOLEN OPFØLGNING PÅ OM DE UNGE FØLGER PLANEN PLIGT TIL AT FØLGE UDDANNELSES- PLANEN

22 Mit personlige ledelsesgrundlag Vision: At medarbejderne oplever mig som tillidsfuld og ærlig og som en leder, der vil deres bedste Mission: At alle medarbejdere, som er udsat for min ledelse, udfolder deres fulde potentiale Ambition: At min ledelse gør en markant forskel for den enkelte medarbejder og for organisationen som helhed Passion: At initiere processer, som skaber udvikling og resultater

23 3 skarpe til dig som efterskolevejleder 1.Hvad er dit foretrukne vejledningsværktøj? 2.Hvordan vurderer du de unges uddannelsesparathed? 3.Giv et eksempel på en situation, hvor samarbejdet mellem dig og en UU-vejleder har gjort en forskel for en ung

24 UDDANNELSESPARATHED – HVAD ET DET? At være parat til at påbegynde en ungdomsuddannelse vil sige, at den unge er motiveret for at fortsætte den læringsproces, som grundskolens almene læring danner grundlag for, at han/hun har forudsætninger for at vælge en uddannelse. Når det drejer sig om de unges faglige, personlige og sociale kompetencer er der ingen demarkationslinje mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne. Vurderingen er et præventivt redskab til at forhindre frafald på ungdomsuddannelserne. Formålet er først og fremmest at identificere og hjælpe dem, der har brug for støtte eller tid til udvikling for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Ved vurderingen skal vejlederen lægge til grund, at den unge vil få den nødvendige støtte på ungdomsuddannelsen til at gennemføre den. Afgørende for vurderingen er om den unge har lyst at lære, kan motiveres til uddannelse, samt om den unge har de nødvendige grundlæggende faglige, personlige og sociale færdigheder.

25 UDDANNELSESPARATHED Har den unge haft mulighed for at udfolde sit lærings- potentiale? Har den unge fået den rette / nødvendige støtte og udfordring? Har den unge den nødvendige støtte og opbakning fra hjemmet? Har den unge et balanceret ungdomsliv? Har den unge haft mulighed for at afprøve forskellige uddannelsesmuligheder og jobmuligheder? Er den unge motiveret og har den unge læringspotentialet?

26 Uddannelsesrejsen starter med et valg STRATEGI????

27 Den mentale borgerkrig Jeg burde tage en uddannelse, jeg burde få mere motion, jeg burde lave flere lektier, jeg burde spise sundere, jeg burde drikke og feste mindre, jeg burde gå tidligere i seng, jeg burde høre mere efter, jeg burde tage mig sammen, jeg burde sige mere i timerne, jeg burde lade være med at pjække, jeg burde…….. HVOR HAR JEG HAFT SUCCES ? KILDE: NOEMI KATZNELSON, CEFU

28 TENDENSER i uddannelsesvalget CHARTERTURISTEN Fra hoveddør til lækker strand De har gjort deres, andre skal sørge for at de kommer frem, hurtigt og let Rejseguider skal hjælpe og facilitere Hurtigt ud på arbejdsmarkedet og tjene penge Tilfældige beslutninger – pas på de ikke lukker døre for tidligt RYGSÆKREJSENDE Har ikke et mål, det er rejsen og processen det drejer sig om. De lærer og suger til sig undervejs på rejsen og indholdet putter de i rygsækken. Er villige til at stå af eller ændre kurs hvis tingene ikke fungerer. En forbrugerholdning til uddannelse Planlægger trin for trin Man skal pirre deres nysgerrighed OPDAGELSESREJSENDE Kommer fra uddannelsesfremmed baggrund Er på rejse i ukendt land Kan ikke afkode forventninger og krav De har brug for at få præcise og konkrete krav og forklaringer Begrundelser skal relateres til deres hverdag Hvorfor er det vigtigt for mig at jeg lærer dette? VAGABONDEN Ved ikke hvor de skal hen og hvorfor De cykler rundt i systemet Har svært ved at slå rod Deres livsstrategier er formet i en kontekst af store sociale og personlige problemer De kender kravene til dem, men har hverken værktøjer eller støtte til at honorere dem De skal bygges op og have gode oplevelser KILDE: NOEMI KATZNELSON, CEFU

29 BESLUTNINGS- KOMPETENCE Integration af selvkendskab og erhvervskendskab BESLUTNINGS- KOMPETENCE Integration af selvkendskab og erhvervskendskab ERHVERVS- KENDSKAB Viden om uddan- nelser og job ift. egen begrebs- verden ERHVERVS- KENDSKAB Viden om uddan- nelser og job ift. egen begrebs- verden SELVKENDSKAB Summen af interesser, kompetencer og vurderinger SELVKENDSKAB Summen af interesser, kompetencer og vurderinger Fra begreb til proces og handling ? ?

30 Samarbejdet mellem UU og efterskolerne HVORDAN KAN UU OG EFTERSKOLERNE SAMARBEJDE OM UNGE MED BEHOV FOR SÆRLIGE VEJLEDNINGSFORLØB?


Download ppt "Efterskolernes årskonference Anders Ladegaard Centerleder, UU-Lillebælt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google