Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningsorganisering, -former og -medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, et forsknings-, udviklings- og netværksprojekt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningsorganisering, -former og -medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, et forsknings-, udviklings- og netværksprojekt"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningsorganisering, -former og -medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, et forsknings-, udviklings- og netværksprojekt http://tdm.au.dk/forskning/forskningsprojekter/afsluttede-forskningsprojekter/undervisningsorganisering-former-og-medier-paa-langs-og-tvaers-af-fag-og-gymnasiale-uddannelser/publikationer/ Christian Winther Bech Christian Dalsgaard Hans-Peter Degn Claus Gregersen Helle Mathiasen Mette Brinch Thomsen (mbthomsen@tdm.au.dk)

2 Empirisk undersøgelse Gennemført i fire runder i perioden 2010-2014 5.081 elever har deltaget 548 lærere har deltaget Set mange former for netkommunikation og medieproduktioner Alle har haft mulighed for at besvare spørgeskema Observeret undervisning Interviewet lærere og elever i fokusgrupper

3 2. Forstyrrelser

4 Lærernes vurdering af elevernes forstyrrelse Tendens til at “egenforstyrrelse” sker mest ved klasseundervisning. I hvilket omfang forstyrres elevernes koncentration af Facebook, spil, video eller anden form for it-baseret tidsfordriv i timerne, mens eleverne… …modtager…arbejder individuelt...arbejder i grupper klasseundervisning? i undervisningstiden? i undervisningstiden?

5 Elevernes vurdering af “egenforstyrrelse” Tendens til at “egenforstyrrelse” sker mest ved klasseundervisning. I hvilket omfang forstyrres din koncentration af, at du selv bruger Facebook, spil, film/video eller anden form for it-baseret tidsfordriv i timerne, mens du... …modtager…arbejder individuelt...arbejder i grupper klasseundervisning? i undervisningstiden? i undervisningstiden?

6 Elevernes vurdering af “fremmedforstyrrelse” Tendens til at “fremmedforstyrrelse” sker mest ved gruppearbejde. I hvilken grad forstyrres din koncentration af, at andre elever bruger Facebook, spil, film/video eller anden form for it-baseret tidsfordriv i timerne, mens du......arbejder i grupper…modtager …arbejder individuelt i undervisningstiden?klasseundervisning? i undervisningstiden?

7 ”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” "Facebook er et forstyrrende element i undervisningen og mit liv, det gør mig ofte ukoncentreret selvom mit forbrug er meget moderat sammenlignet med mine omgivelsers. Facebook og computeren fjerner livsenergien og lærelysten fra en klasse, den suger ofte alt energi og koncentration og henlægger klassen i en zoombie-tilstand - helt seriøst. Det er dybt frustrerende og problematisk, desværre bliver der ikke taget hånd om problemet fra uddanelsessystemets side eller fra klassen selv.” Elevkommentar

8 Forstyrrelser i timerne – hvad bruges tiden på? Når du bliver forstyrret af it-baseret tidsfordriv i timerne (uanset om du bliver det ofte eller sjældent), hvad bruger du så især tiden på? Næsten al/en væsentlig del af mit tidsforbrug går med dette Jeg er på Facebook og andre sociale medier59% Jeg surfer, læser nyheder osv.39% Jeg spiller computerspil12% Jeg ser film/video 12% Der kunne med fordel også være spurgt ind til blogs og shopping.

9 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68%

10 ”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Føler ikke det forringer min indlæring, men det mener min lærer, så der er nok noget om det.” Elevkommentar ”Det tager kun 2 min (i mit tilfælde at være på Facebook), men det sker så, at man åbner siden hyppigt. - Hvis man kan gøre det med måde, er det ok.” Elevkommentar

11 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59%

12 ”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”hvis man er i tvivl om noget, men spørgsmålet ikke er relevant nok til at spørge om i klassen, er det rart at spørge de andre på facebook” Elevkommentar

13 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49%

14 ”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Når man alligevel er på computeren, er det meget nemt lige at tjekke Facebook, og så skal man os lige svare nogle som har skrevet osv. Når man så har siddet og lyttet til læreren et stykke tid, belønner man tit sig selv med lige at tjekke Facebook igen.” Elevkommentar

15 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48%

16 ”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”[…] Det er ofte når undervisningen bliver for svær, eller jeg hvis jeg simpelthen får for meget viden på en gang og det bliver svært at kapere. Så har man brug for et frirum.” Elevkommentar ”Jeg koncenterer mig ofte bedre hvis jeg laver noget med mine hænder f.eks. tegner, surfer mm. så jeg får stadig et stort udbytte ud af undervisningen. Det påvirker ikke min indlæring, da hf er for nemt” Elevkommentar

17 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46%

18 ”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Man får ikke en skid ud af det lærerne fortæller, hvis man sidder at laver alt muligt andet..” Elevkommentar

19 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46% Jeg har ikke interesse for faget31%

20 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46% Jeg har ikke interesse for faget31% Jeg har svært ved at løsrive mig fra skærmen igen27%

21 Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46% Jeg har ikke interesse for faget31% Jeg har svært ved at løsrive mig fra skærmen igen27% Jeg har alligevel svært ved at følge med i undervisningen25%

22 ”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Hvis jeg ikke kan følge med i det der foregår på klassen, er det let liiige at surfe lidt rundt på nettet i stedet for at sidde og stirre på læreren uden at forstå noget. Det gør måske at jeg kommer længere bagud i de fag jeg i forvejen har svært ved. Men det gør også at det bliver nemmere at holde en lang skoledag ud.” Elevkommentar

23 ”Hvad er dit bedste råd til at undgå, at forstyrrelser fra it-baseret tidsfordriv som Facebook, spil, video mv. bliver et problem i undervisningen?” Elevernes råd til lærerne: ”der bliver slået hårdt ned” ”mere magt til lærerne” ”Hårdere konsekvenser”

24 ”Hvad er dit bedste råd til at undgå, at forstyrrelser fra it-baseret tidsfordriv som Facebook, spil, video mv. bliver et problem i undervisningen?” Elevernes råd til eleverne: ”læg computeren væk” ”selvbeherskelse” ”vær stærk” ”tage sig sammen” ”KLAP skærmen” ”jeg sætter mig forrest i klassen og prøver at synes emnet er intersant selvom jeg måske synes det er dødens pølse :-)” ”selvkontrol” ”tag på kursus i selvkontrol” ”Tag et kig på dine karaterer - de ser nok sådan ud pga dit udbytte af timerne.”

25 Forstyrrelser – hvor længe af gangen? ”Kort sagt kan man have en kort samtale igang på facebook i en matematik time, og når man kigger op igen, er tavlen fyldt. Og man aner ikke hvad der er sket. Bum.” Elevkommentar

26 Refleksionsøvelse Overveje om I tror, at jeres kommende elever vil kunne undgå at blive eller lade sig forstyrre Hvad tænker I, at I kan gøre for at hjælpe eleverne med ikke at blive forstyrret Enkelte overvejelser i plenum

27 4. Den perfekte undervisning – ifølge eleverne

28 Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 1. Læringsressourcer, papirbårne og digitale medier ”e-bøger eller papirbøger efter eget valg! gerne begge dele så man kan læse i papirbøger derhjemme og tager noter i skolen til siderne i e-bogen! gratis adgang til e-bøger - ELLERS SKAL DE IKKE BRUGES! Papir er det bedste. Matematik kræver TI-nspire eller ander hjælpemiddel. Jeg er tilhænger af tavle og kridt og papir (nok lidt konservativt, men det holder).” ”facebook (til at kommunikere med lærere og elever) Word (til at skrive noter, afleveringer mm i) Prezi (til fremlæggelser) Imovie (til at lave film) Wiki (til at skrive en fælles blog) I-bøger Ipads (til at læse på) Onenote (til noter) Smartboard (til fremlæggelser, film, opgaveretning med hele klassen)”

29 Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 2. Tavleundervisning ”Jeg hører blandt dem der klart får mest ud af tavleundervisning hvor jeg har mulighed for at få taget nogle gode og brugbare noter jeg kan bruge til mine eksamner, så for mit vedkommende ville mindre gruppearbejde forbedre min koncentration og lyst til at komme forberedt til mine timer” ”Den perfekte undervisning er en undervisning med adspredelse, hvor man nogen gange arbejder selv med opgaver på computeren, nogen gange snakker i grupper, og får et minimum af tavleundervisning. Det hjælper også, når man får lov til at røre sig. Hvilke IT-værktøjer der indgår betyder ikke noget for mig, det er mere undervisningens form der får betydning for min interesse for undervisningen.”

30 Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 3.Lærerroller og –funktioner ”En time der er ligesom en actionfilm. Ikke at der er eksplosioner over det hele, men at læreren gør den til noget der får dig til at glemme omverdenen. En time hvor tiden går for hurtigt. For mig er IT-værktøjerne lige meget. Hvis læreren er kedelig ryger jeg alligevel et andet sted hen. Selvfølgelig kan værktøjerne effektivisere undervisningen, og det går jeg ind for! Færre bøger. Flere i-bøger! Men fokuser på undervisningen.” ”Jeg syntes det er fedt at bruge midler hvor man kan være kreativ og sprænge de traditionelle rammer. men egentlig syntes jeg det der er afgørende er den underviser man har. Det kan I selvfølgelig ikke bruge til så meget, men jeg kan have to fantastiske lærere som burger vidt forskellige undervisningsmetoder. MEN det er fedt når man har frihed til at bruge alle de midler der nu engang er til rådighed”

31 Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 4. Deltagelse i undervisningen ”Først og fremmest starter det med noget så simpelt som gensidig respekt fra læreren til eleverne, og eleverne til læren. Læreren må gerne anstrenge sig ud til det mest pædagogiske, og tænke at vi som elever skal faktisk lære af den viden læreren har. En sløv lærer, giver sløve elever. Så en fysisk aktivitet her og der ville være perfekt. Tavleundervisning er en god ting i en vis mængde - variation må der dog gerne være, da det nemlig kan give tendens til at falde i, i sine App's istedet for at tage noter. Og en mindre opsummering af timen fra en tilfældig elev, kan give et godt koncentrations udbytte.” ”Engageret lærer, mere behøves ikke. Respekt er gengældt.”

32 Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 5. Lektier ”Lektierne skal afskaffes... der er aldrig nogen der laver den alligevel, og dermed kan man fokusere mere på afleveringerne :-)” ”Det skal være hårdt. Man skal ikke kunne slappe helt af. Personligt kan jeg li når andre ikke har lavet lektier, for at kunne se dem dumme sig.”

33 Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 6. Stemning/kultur i klassen ”Alle er med, alle bidrager, alle læser deres lektier, alle gør sit bedste for at inkludere alle og ikke ekskludere nogen bare fordi de er mindre fagligt begavede eller ikke har læst lektier […]” ”Det ved jeg ikke. Kommer an på mit humør, min energi og hvor meget jeg har sovet.” ”En glad og forberedt lærer, en interesseret klasse Undervisningen er varieret. ”Den perfekte undervisning er når læren er glad og er god til at variere”

34 Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 7. Fysisk aktivitet ”Så er det undervisning hvor vi får lov til at bevæge os og arbejde sammen samt diskutere. E-tavler, google docs og powerpoints, faktisk de fleste IT-værktøjer gør virkelig undervisningen sjovere. Det er meget mere spænndende når man også får lov til at røre ved undervisningen og det synes jeg at man gør med IT-værktøjerne. Det er fedt når det kommer et produkt ud af det. Også noget man kan gå tilbage til som f.eks. en screencast. Andre ting som Nspire men også Facebook og Lectio gør det bare lettere at arbejde med fagene og dele materiale.” ”Undgå for meget tavle undervisning og fokuser mere på at vi selv skal finde ud af det der undervises om. Fx. i fysik ved at lave flere forsøg, eller i dansk at skulle lave en side eller to fra en bog som en film, bare på vores mobiltelefoner. Altså sådan så man "står med det i hånden", i stedet for bare at sidde og lytte, som ingen kan i 100 minutter i træk.”

35 Gymnasielinks Forskning og publikationer på gymnasieområdet fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM: http://tdm.au.dk/undervisning- og-kurser/for-gymnasielaerere/forskning-og-publikationer-paa-det-gymnasiale- omraade/http://tdm.au.dk/undervisning- og-kurser/for-gymnasielaerere/forskning-og-publikationer-paa-det-gymnasiale- omraade/ Kurser for gymnasielærere udbudt af CUDiM: http://tdm.au.dk/undervisning-og- kurser/for-gymnasielaerere/http://tdm.au.dk/undervisning-og- kurser/for-gymnasielaerere/ AU’s portal for gymnasielærere og –ledere: http://www.au.dk/videnudveksling/samarbejde-med-skoler-og-gymnasier/ http://www.au.dk/videnudveksling/samarbejde-med-skoler-og-gymnasier/


Download ppt "Undervisningsorganisering, -former og -medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, et forsknings-, udviklings- og netværksprojekt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google