Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter."— Præsentationens transcript:

1 Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter Esbjerg Tina Pedersen – Praktikkoordinator Kasper Lønborg – Mentor 1

2 Dagens oplæg Præsentation af Broforløbet v/Tina Nielsen Præsentation af Broforløbets opbygning herunder organisering og målgruppe v/ Tina Nielsen Samarbejde mellem Jobcenter og uddannelsesinstitution v/ Tina Nielsen Aktiviteter i Broforløbet, herunder virksomhedspraktik og kontakt til erhvervslivet v/ Tina Pedersen Fastholdelse og progression, overgang til uddannelse af Kasper Thoverud Lønborg Spørgsmål 2

3 RYBNERS ESBJERG, HG AFDELING 3

4 ”MASKINRUMMET” 4 Tina NKasper Tina P

5 5

6 Undervisning på Broforløbet Undervisning foregår på EUD Niveau = direkte adgang til erhvervsuddannelser Differentieret undervisning Der undervises af lærer fra samarbejdsskolerne (EUC VEST, SOSU) 6

7 Oversigt over medarbejdere i Broforløbet 7 Broforløb Mentor Beskæftig elsesrådgi ver Psykolog Undervise re Projektleje r Projekt leder Sekretær Praktik koordinato r Broforløb Mentor Beskæftigels esrådgiver Psykolog UndervisereProjektlejer Projekt lederSekretær Praktik koordinator

8 Samarbejdspartnere i Broforløbet Jobcenter Esbjerg Jobcenter Varde Jobcenter Vejen UU Esbjerg UU Varde UU Vejen Teknisk Skole – Esbjerg Social- og Sundhedsskolen – Esbjerg Rybners – Esbjerg 8

9 Broforløbet - Målgruppen Målgruppen omfatter unge som er berettiget til uddannelseshjælp og dagpengemodtagere – i alderen 18 – 29 år – der ikke har gennemført en erhvervskompetencegivende uddannelse. Målgruppen er unge, der enten har problemer af faglig eller social karakter. 9

10 Samarbejde mellem Jobcentrer & RYBNERS m.fl. Fysisk placering på tilbudsstedet giver en tættere kontakt til de unge samt projektets øvrige medarbejder Ingen ventetid for samtaler Faglig sparring Videnesdeling omkring lovgivning, samt relevante oplysninger på den unges sag 10

11 Aktiviteter i Broforløbet Koordinering af virksomhedspraktikker Historie fra dagligdag Praktikperioder Virksomhedspraktik på uddannelsesinstitution Samarbejde med erhvervslivet Fysisk placering 11

12 Mentoropgaven i relation til at fastholde unge i Broforløbet og i senere uddannelse 12

13 Pædagogiske rammer Vi møder vores unge der hvor de er i livet. (Individuelle problemstillinger, nærmeste udviklingszone). Vi stiller krav til den unge ud fra de ressourcer vedkommende har. Udvikling og læring foregår i social kontekst, men vi tager udgangspunkt i den enkelte elev. Respekt, anerkendelse, åbenhed og tillid. Vores unge har brug for troværdighed, nærvær, omsorg og motiverende mennesker omkring sig. Personlig og åben dialog. 13

14 Skema for elev 14

15 Pædagogisk målsætning At afdække den unges ressourcer og muligheder. At skabe forudsætning for udvikling og læring. At udvikle den unges ressourcer og muligheder. At styrke den unges selvværd. At hjælpe den unge med at skabe netværk. At skabe indsigt i eget liv. At styrke den unges sociale, personlige, faglige og motivations kompetencer. 15

16 16

17 Mentorfunktion Uddannelse Beskæftigelse Livsmestring 17

18 Foreløbige observationer af vores elever Dårlig opvækst og familieforhold Mange skoleskift Mobning fra folkeskolen Mange forskellige bopæle Dårlige handlemønstre Forkerte beslutninger Dårlige relationer Lavt selvværd Dårlig økonomi Været udsat for masser af svigt op igennem deres opvækst fra primære personer Psykisk ustabile 18

19 Min hverdag i broforløbet Opfølgning på elevernes sygemeldinger. Rundt i klasserne hver dag. Personlige samtaler. Hjemmebesøg hvis eleven har brug for det ”Forefaldende arbejde”, vejledning/samtale her og nu! Overgang fra Broforløbet til erhvervsuddannelserne. Hjælp ift. uddannelse Koordineringsmøder. Tæt samarbejde mellem uddannelses institutionerne og os i Broforløbet At være synlig på uddannelsesinstitutionerne. (De ved godt hvem jeg er) Registrering af samtaler Samtaler også efter arbejde 19

20 Fastholdelse – hvad virker? God erfaring med kontinuerlig og stram protokol førelse. Dem der ikke melder sig syge skal der ringes til. (Opfølgning). Tætte relationer – man må gerne snakke med eleven selvom det går godt! Holde øje med ”de stille personer” konflikthåndtering – både som lærer, vejleder og mentor. Bryde dårlige handlemønstre. Skabe struktur for den enkelte elevs hverdag. Hjemmebesøg. Fokus på elevernes forskellighed. Du kan ikke vejlede Lise på samme måde som Ahmet. Gøre eleven til egen ansvarsperson. Tæt kontakt med de andre uddannelsesinstitutioner At være bisidder til den enkelte elevs eksterne møder. Engagement fra alle ansatte i forløbet. Facebook gruppe hvor vi taler med hinanden og lægger billeder ind. 20

21 Den gode mentor Interesse i at hjælpe andre til at få succes. Engageret – interesseret i andre mennesker, villighed til at føle og udvise omsorg. Troværdighed – evnen til at holde noget fortroligt mellem eleven og dig. Tilnærmelighed – ikke at være intimiderende, men omgængelig og omsorgsfuld. Ærlighed – evne til at give ærlige svar også de mindre gode. Evnen til at lytte aktivt og stille spørgsmål (Opfatte signaler, reflektere problemstillinger, ikke afbryde). Respekt, ægthed og empati. Vejledene og ikke løsende. Giv diskret vejledning selvom du kender svaret på problemet. Eleven skal selv løse det for at opnå egen succes. 21


Download ppt "Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google