Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole."— Præsentationens transcript:

1 Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole

2 ?

3

4 Vejen fra A til B er ikke altid snorlige!

5 Hvad kommer der til at ske? Hvorfor Doku:sen? Indsatsrammen Ledelsesmæssige refleksioner Hvad er evaluering? Hvor er vi på vej hen? Metodevalg og overvejelser herom Evaluering i et sprogligt perspektiv Doku:SEN et visuel redskab Ledelsens rolle

6 Hvorfor Doku:SEN? Doku:SEN og refleksionspraksis Formål: At etablere en refleksions – og evalueringskultur, som udvikler og synliggør Ungdomsskolens virke. En refleksionspraksis, hvorigennem der etableres et fælles sprog, og dokumentation, som tydeliggør Ungdomsskolens nytteværdi i det kommunale billede.

7 Hvorfor Doku:SEN? Hvad får vi for pengene? (effektmåling) Mange aktører (kampen om pengene i kommunen) Reformer og strukturelle forandringer Ungdomsskolen: Merværdi i et lokalt perspektiv? Udvikle Ungdomsskolen til gavn for de unge

8 Indsatsrammen

9 Indsatsteorien skal: Være så nem og enkel som muligt (ressourcer) kunne implementeres i jeres daglige praksis uden de store ændringer give mening for organisationens medlemmer (målgruppe) belyse need to have og ikke nice to have

10 Ledelsesmæssige refleksioner Hvilke evalueringsredskaber anvender I allerede i dag? Giver jeres organisationsform mulighed for, at I kan systematisere jeres evalueringsaktiviteter yderligere? Kommunens krav til Ungdomsskolen -hvad skal I varetage? Hvordan skaber I motivation hos medarbejderne og de unge?

11 Hvad er evaluering?

12 Evaluering handler om, på et velfunderet grundlag, at reflektere over tidligere handlinger, mål og resultater, med det formål at opnå bedre resultater i fremtiden. Formativ eller summativ evaluering

13

14

15 Hvor er vi? Og hvor er vi på vej hen? Fælles fokus, fælles indsats Induktion, eller induktive ræsonnementer, bevæger sig fra de partikulære, specifikke observationer til det generelle - empiriske generaliseringer Deduktion, eller deduktive ræsonnementer, bevæger sig fra det generelle til det specifikke. Fra en teori eller begrundet hypotese om struktur eller mønster, tester eller undersøges observationer for om det faktisk forholder sig således for disse observationer

16 Metode og overvejelser herom Kvalitative metoder orienterer sig efter mange karakteristika blandt få undersøgelsesenheder Kvantitative metoder orienterer sig efter få karakteristika blandt mange undersøgelsesenheder Stæreflokken vs. de(n) enkelte stær(e) Hvad er I fokus?

17 Evaluering i et sprogligt perspektiv Fællessprog og begrebsafklaring Hvilken indsats kan organisationen få mest glæde af at få dokumenteret? Hvordan ser de mest centrale målsætninger og succeskriterier for indsatsen ud? Hvilke indsatser kan afvikles inden for budgetrammen?

18 Evaluering som et dialogredskab Antagelse / hypotese Fællessprog og begrebsafklaring Hvad virkede? Hvordan virkede det? For hvem og under hvilke omstændigheder virkede det? Hvad virkede ikke? Hvad kan vi gøre fremover for at få indsatsen til at virke endnu bedre?

19 Doku:SEN et Illustrativt redskab Illustrer: Antagelser Indikator Tegn Empiri og dataindsamling Aktivitetskæde

20 Antagelse/hypotese For at målsætninger og evalueringsspørgsmål skal give mening for underviserne skal de være med til at udvikle dem! Antagelse/hypotese For at underviserne bruger de 3 F’er, som en del af deres målsætninger, skal vi udforske de 3 F’er og derved skabe et fælles sprog! Antagelse/hypotese For at underviserne bruger og aflevere Målsætninger Skal der udvikles et dialogredskab Antagelse/hypotese For at synliggøre elevernes kompetenceudvikling, skal der skabes rum for elev - refleksion over egen mål og læring. Evalueringsdesign bruges som et dynamisk redskab til at skabe refleksion over praksis som bidrager til et Kompetence løft Ungdomsskoledag: Evalueringsmetoden præsenteres Principper for de 3 Fèr udarbejdes i plenum Dataindsamlings- metode Hvilken oplevelse har underviserne af den nuværende undervisningsplan -Livsverdensinterview -fokusgruppe Ungdomsskoledag: De 3 F`er sættes i spil med fokus på den metodisk tilgang i forhold til kommende undervisningsforløb Der skal udarbejdes en lille folder til eleverne som skal bruges til refleksion over egen mål og læring Indikator Elever oplever øget motivation for undervisningen Og kan sætte ord på egen læring Dataindsamlings- metode Hvilken oplevelser har eleverne af undervisningen. -Livsverdensinterview Der skal oprettes en fokusgruppen til sparring og udvikling af en ny evalueringsmetode Underviserne bruger 5 min. til eva sammen med eleverne hver undervisningsgang. Her kommer folderen i spil Dataindsamlings- metode Cafee metoden Indikator Begreberne bruges i den sproglige og skriftlige kontekst Den første del af målsætningerne bruges til at indgå aftaler om ansættelsesforhold Målsætningerne og evalueringsspørgsmålen e afleveres/ evalueringsmøde med eleverne

21 Hvad er ledelsens rolle?

22 Ledelsens rolle Simpelt Tydeligt formål Tidlig involvering Gennemtænkt metodevalg Klare spilleregler Grundig kommunikation Systematisk opfølgning Fokus på udvikling Opmærksomhed på vilkår Nødvendig support Til fast implementering!

23 Udformning af evalueringsdesign Formål Anvendelse (ledelses-, refleksions- og dialogredskab) Evalueringshypoteser (hypoteser med afsæt i teori) Interessenter Måling af effekter Procesevaluering - evaluering af processen - fokus på læreprocessen Elevens mål og forventninger til forløbet (ikke bare et karakterløft) Udfordringer Fejl ses som potentiale for udvikling og læring Validitet (måleinstrumentets pålidelighed) Læring via evaluering: Formativ evaluering At give feedback med henblik på handling, hvad skal der gøres og hvad kan der gøres næst Den evaluerende involverer sig for at understøtte ændring og udvikling

24 Triangulering som forskningsmetode Underviser Leder Elev

25 Triangulering som forskningsmetode Leder: Beskrivelse af overordnet målsætning for fritidsundervisningen (faglighed, fordybelse og fællesskab) Underviser: 3 målsætninger for undervisningen med eleven i centrum Elever: Ønsker og forventninger til og oplevelser af undervisningen


Download ppt "Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google