Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015"— Præsentationens transcript:

1 DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT PSYKOLOG@KARSTENABEL.DK BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015 www.kognitiv.dk

2 Hvad er MI ? En professional samtale om forandring af: –Adfærd –Holdning/indstilling Ofte i situationer hvor klienten er ambivalent. Fokus på fremkaldelse af indre motivation. Observeres igennem sproget. (Hvis jeg siger det må jeg mene det) www.kognitiv.dk

3 8 stadier for læring af Den Motiverende Samtale. 1.Ånden i den motiverende samtale. 2.ÅBRO 3.Genkende forandringsudsagn. 4.Fremme og styrke forandringsudsagn. 5.Gå med modstanden. 6.Lav en forandringsplan. 7.Forpligte sig til forandringsplanen. 8.Kombiner med andre tilgange. www.kognitiv.dk

4 Stadie 1: Ånden i den motiverende samtale. Den bærende tanke om at mennesket selv har hvad det har brug for. Mennesket vil bevæge sig i en positiv retning given den rette støtte. Samarbejde, frembringe, medfølelse og accept www.kognitiv.dk

5 Ånden i den motiverende samtale Samarbejde Fremkaldelse Accept Medfølelse Ånden i MI. www.kognitiv.dk

6 Ånden i den motiverende samtale. Samarbejde: Rådgivning indebære et partnerskab, der respekterer klientens ekspertise og perspektiver. Rådgiveren skaber en atmosfære, der kan fremme, ikke fremtvinge, forandring. Motivation som en interpersonel proces. Fremkaldelse: Det antages, at ressourcer og motivation for forandring findes hos klienten selv. Indre motivation for forandring fremmes ved at man trækker på klientens egne opfattelser, ressourcer, mål og værdier. Accept: Møde en person med accept og anerkendelse af personens egne valg. Medfølelse: Respekt og interesse for klienten. Udgangspunkt i personens egne mål. www.kognitiv.dk

7 2. Stadie: ÅBRO og klient centreret samtale stil. https://www.youtube.com/watch?v=- 4EDhdAHrOghttps://www.youtube.com/watch?v=- 4EDhdAHrOg www.kognitiv.dk

8 4 strategier. ÅBRO Åbne spørgsmål. Bekræftelse. Reflekterende lytning. Opsummering www.kognitiv.dk

9 Reflekterende lytning: Eksempler ”Jeg har tænkt over dette problem længe” problem…. tænkt længe….. Du overvejer at ændre noget…. Der er noget der bekymrer dig…. Noget har ændret sig… Du har ikke længere lyst til at have det på denne måde… www.kognitiv.dk

10 3. Stadie: Genkende forandringsudsagn. (Change talk) I enhver MI samtale hvor der er sat et mål vil der spontant opstå forandringsudsagn. Tema: Rygestop. Sustain talk:Change talk: Det er så hyggeligt.Jeg kan mærke mit helbred ændre sig. Der er jo mange der ikke tager Mine hænder og tænder er blevet skademeget grimme. Vin og røg hører sammen.Jeg er bange for at få en sygdom. Jeg vil gerne bruge pengene på en ferie. www.kognitiv.dk

11 7 typer af forandringsudsagn. Change talk. Ønske. Evne. Årsag. Nødvendighed. Forpligtelse. Aktivering Tage skridt. Forberedende sprog. Mobiliserende sprog. www.kognitiv.dk

12 Forandringsudsagn. Forberedende sprog Mobiliserende sprog Aktivering www.kognitiv.dk

13 4. Stadie: Fremme og styrke forandringsudsagn. Uddybning af forandringsudsagn. Bevidst arbejde med forandringsudsagnene. –Hvordan. –Sig mere om det. –Giv mig et eksempel. –Hvad betyder …. for dig. Få uddybet værdierne. –Spørg ind til detaljer. –Giv tid og få klienten til at beskrive uddybende. Reflekterende lytning og opsummering. -Reflekterende lytning og opsummeringer er selektive. Fokus på forandringsudsagn. www.kognitiv.dk

14 5. Stadie: Gå med modstanden. Overvej om I er samme sted. Er klienten klar til handling eller er vedkommende først ved at være nysgerrig på emnet. Giver du løsninger i stedet for at klienten giver sine overvejelser? Modstand kan fremkomme hos dem der er tættest på forandring. Lyt til modstanden og anerkend den. Gå med modstanden. Undgå diskussion. Normalt fænomen. www.kognitiv.dk

15 6. Stadie. Lav en god forandringsplan. Udvikling af en forandringsplan sammen med klienten. Udgangspunkt i klientens ønsker og erfaringer i forhold til hvad den skal indeholde for at virke. www.kognitiv.dk

16 Handleplan. Forandring: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Grunde til at jeg gerne vil ændre dette er: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ De konkrete skridt jeg planlægger at tage er: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Hvornår går jeg i gang: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Hvornår ved jeg at det virker: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Hvilke forhindringer vil jeg møde: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ www.kognitiv.dk

17 7. Stadie: Forpligtelse overfor forandringsplanen. Bygger på nogle af elementerne fra 4 stadie. Bevidst fokus på forpligtende udsagn. www.kognitiv.dk

18 8. Stadie: At kunne bruge MI i samspil med andre terapeutiske retninger. MI kan og skal kombineres med andre retninger. MI er motivationen til at lave en forandring andre terapeutiske retninger kan sætte rammen for selve behandlingen. www.kognitiv.dk

19 10 karasteristika ved MI (Miller og Rollnick) 1.MI er en samtale om forandring. 2.MI har et specifikt mål. ( Formålet med M.I. er at fremkalde og styrke personlig motivation for forandring.) 3.MI er et samarbejde. 4.MI vægter autonomi og selv bestemmelse. 5.MI fremkalder personens egne grunde for forandring. www.kognitiv.dk

20 10 karastaristika ved M.I. (Miller og Rollnick) 6.I MI bruges specifikke færdigheder som f.eks. Åbne spørgsmål, reflekterende lytning, opsummeringer, bekræftelser og at spørge om lov til at give råd. 7.MI er målorienteret. Ikke kun udforskning af ambivalens med også med fokus på forandring. 8.I MI er der fokus på bestemte dele af klientsproget og en reaktion på dette. Reaktion på de forskellige former for forandringsudsagn. 9.Specifik respons på forandringsudsagn. 10.Specifik respons på modstandsudsagn. Ikke- konfronterende undgåelse af modargumenter. www.kognitiv.dk

21 Teori og praksis inspireret af: 1.Miller & Rollnick ” Motivationssamtalen” 2.Miller & Rollnick ”Den motiverende samtale – støtte til forandring” 3.Rollnick, Miller og Butler ” Motivational interviewing in health care” 4.Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick ”Motivational interviewing in the treatment of psychological problems” 5.Rosengren ”Building motivational interviewing skills” 6.Prochaska & DiClamente ”Varig forandring” 7.Lundgren & lokholm ”Motiverende samtaler med børn og unge” 8.G. Rosdahl ”Den motiverende samtale i teori og praksis” 9.www.denmotiverendesamtale.dk www.denmotiverendesamtale.dk 10.www.motivationalinterview.orgwww.motivationalinterview.org www.kognitiv.dk


Download ppt "DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google