Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Det Gode Patientforløb” Yngre Lægers initiativ til at sætte patienten i centrum og fagligheden i fokus Yngre-Læge-dag, Region Sjælland 26. September 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Det Gode Patientforløb” Yngre Lægers initiativ til at sætte patienten i centrum og fagligheden i fokus Yngre-Læge-dag, Region Sjælland 26. September 2015."— Præsentationens transcript:

1 ”Det Gode Patientforløb” Yngre Lægers initiativ til at sætte patienten i centrum og fagligheden i fokus Yngre-Læge-dag, Region Sjælland 26. September 2015 Camilla Noelle Rathcke - Formand for Yngre Læger – 1. reservelæge, Ph.D.

2 ”Den største trussel mod lægernes indflydelse er alle rædselshistorierne om patienter, som sejler i systemet” Dagens Medicin, 2015

3 Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Hvor kom behovet fra? Tilbagemeldinger fra medlemmerne Vores egen politiske analyse – det er en dagsorden, vi må være med til at sætte som ansvarlig interesseorganisation Hvad var anledningen? Revision af Yngre Lægers politik ”Det Gode Hospital”, påbegyndes efteråret 2012

4 Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem?

5 Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer

6 Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient

7 Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld

8 Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid

9 Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid Ledelse uden lydhørhed – ingen refleksion over organisation ledelse og medarbejdere imellem

10 Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid Ledelse uden lydhørhed – ingen refleksion over organisation ledelse og medarbejdere imellem Stigende og ensidigt fokus på produktivitet – undertiden på bekostning af kvalitet

11 Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid Ledelse uden lydhørhed – ingen refleksion over organisation ledelse og medarbejdere imellem Stigende og ensidigt fokus på produktivitet – undertiden på bekostning af kvalitet Episodelæger…

12 Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Hvad var behovet? Nyt udgangspunkt for Yngre Lægers politik Ny legitimitet Ny strategi – og måske flere end én over tid? Målgruppe – hvor mange? Ny profil – ”fra fagforening til fagligheds-forening”

13 Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Hvad var anledning, udgangspunkt og legitimitet? Revision af politik – fra ”Hospital” til ”Læge”  Vedtages efteråret 2013  Det gode patientforløb nævnt først Dialog med patientforeninger 2013-2014 Drøftelser i Repræsentantskabet 2013-2014 Konference om det gode patientforløb marts 2014  Medlemsundersøgelse

14 Undersøgelse blandt yngre læger, marts 2014 2.900 respondenter, ca. 25% af medlemmerne 85% ønsker mere samarbejde med patienterne 70% mener ikke, de har tid nok sammen med patienterne 90% mener, at for meget fokus på produktiviteten går ud over patientkontakten 72% mener, at arbejdet med fordel kan tilrettelægges på en anden måde for at øge kvaliteten i patientoplevelsen 43% er i tvivl om, hvem der har ansvaret for patienten

15

16 Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Videre proces… Vedtagelse af politikken ”Det Gode Patientforløb”, efteråret 2014

17 ”Patienten er årsagen til, at vi er blevet læger”

18 Patienten har krav på god kommunikation Der skal være sammenhæng i patientforløbene Patientens behandles bedst af et behandlingsansvarligt team med en behandlingsansvarlig læge Patienten skal støttes til selv at træffe valg om behandling Vi skal engagere os i det hele menneske ”Vi behandler mennesker – ikke kun sygdomme”

19 Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Videre proces… Strategi Den politiske linje – synlighed, profil og samarbejder Den medlemsorienterede linje – holdningsændring, konkret handling

20 Den politiske linie – synlighed af profil Påvirkning af politikere og interessenter Debatmøder med politikere og ledere i hver region om, hvordan der kan skabes bedre patientforløb Dialogmøder med yngre læger i alle regioner januar-marts 2015 Deltagelse og oplæg på konferencer, møder mm. Samarbejde med Danske Regioner og deltagelse i Borgernes Sundhedsvæsen Politiske møder i øvrigt – Folkemøde Lægeforeningen – Overlægeforeningen

21 Den medlemsorienterede linie Påvirkning af medlemmernes holdning og tilgang Output fra konferencen til medlemmerne Anvendelse af kendte virkemidler ”Værktøjer” til dagligdagen ”Kampagne-kit” rettet mod medlemmerne – december 2014

22 ”Kampagne-kit” – kittelkort

23

24 ”Kampagne-kit” – kittelkort …tænker du over at: Kommunikere forståeligt og differentieret Afstemme forventningerne med patienten Være patientens partner Inddrage de pårørende Være patientens læge – ikke systemets Være dig dit ansvar bevidst Give dig tid Du er en del af organisationen

25

26

27 Debatfilm Om ansvar, samarbejde, kommunikation og pårørende oplevelser http://www.patientforløb.dk/Debatfilm

28

29 Den medlemsorienterede linie Tilbagemeldinger ”Vi gør det allerede” ”FEDT – det er den rigtige vej at gå!” ”Vi kan sagtens finde ud af at kommunikere” ”Godt, I sætter fokus på fagligheden” ”Har I brugt (mine!) kontingentkroner på en tatovering?!” ”Hvad er det, vi konkret skal?” ”Vi er nødt til at ”tale” på en anden måde – godt initiativ, tak for det!”

30 Den medlemsorienterede linie Tilbagemeldinger ”Vi gør det allerede” ”FEDT – det er den rigtige vej at gå!” ”Vi kan sagtens finde ud af at kommunikere” ”Godt, I sætter fokus på fagligheden” ”Har I brugt (mine!) kontingentkroner på en tatovering?!” ”Hvad er det, vi konkret skal?” ”Vi er nødt til at ”tale” på en anden måde – godt initiativ, tak for det!”

31 Den medlemsorienterede linie Principper at arbejde med ved adfærdsændringer I ”Path og least resistance” Vi gør det, der er nemt; besværet skal fjernes, så det bliver nemmere at ændre adfærden ”Social proof” Vi gør som de andre; kommunikér hvad normen gør og beskær normen, så den er til at identificere sig med ”Salience” Vi reagerer på det, der er fremtrædende i vores miljø

32 Den medlemsorienterede linie Principper at arbejde med ved adfærdsændringer II ”Konsistens” Vi gør, hvad vi forpligter os til; bed om mundtlig, skriftlig eller offentlig forpligtelse. Eller vis, man allerede er i gang. ”Personligt” Vi reagerer på personlig kommunikation; hvordan gøres massekommunikation personlig? ”Loss aversion” Tab motiverer mere end gevinster; fokusér på at vise, hvad man taber på ikke at ændre adfærd

33 Den medlemsorienterede linie Principper at arbejde med ved adfærdsændringer III ”Defaults” Vi gør det, der er prædefineret; ”standardindstillingen” skal være den ønskede adfærd ”Framing” Vi bestemmer en værdi, ved at sætte det ind i en sammenhæng; man skal vælge synsvinklen for sin modtager og ”styre sammenligningen”

34 Den medlemsorienterede linie Metode, når adfærd skal ændres Definér den ønskede adfærd – hvad skal konkret gøres? ”Let røven” – feltarbejde af ”virkeligheden” Kortlæg adfærden Find friktionen – hvad gør ændret adfærd vanskelig? Opsøg ”The Moment of Power” – hvornår er folk påvirkelige? Identificér relevante principper – social proof, konsistens… Implementér og test

35 Den medlemsorienterede linie Videre proces… Væk fra ”offer”-rollen Formidling af effekten af det politiske engagement Formidling af sammenhæng med arbejdsmiljø, uddannelse og vilkår Udfordringer Svært at formidle én konkret handling - svært at formidle banalt Præcisering af, hvordan den lavt-hængende frugt plukkes

36 Fedt, I deltog – held og lykke med fagligheden! Camilla Noelle Rathcke - Formand for Yngre Læger – 1. reservelæge, Ph.D.


Download ppt "”Det Gode Patientforløb” Yngre Lægers initiativ til at sætte patienten i centrum og fagligheden i fokus Yngre-Læge-dag, Region Sjælland 26. September 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google