Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patientforløbsbeskrivelse – tværfagligt samarbejde i et akut apopleksiafsnit Lene Kjærhauge Christiansen, Sygeplejerske med ansvar for undervisning, uddannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patientforløbsbeskrivelse – tværfagligt samarbejde i et akut apopleksiafsnit Lene Kjærhauge Christiansen, Sygeplejerske med ansvar for undervisning, uddannelse."— Præsentationens transcript:

1 Patientforløbsbeskrivelse – tværfagligt samarbejde i et akut apopleksiafsnit Lene Kjærhauge Christiansen, Sygeplejerske med ansvar for undervisning, uddannelse og udvikling Birgitte Hede Christensen, Udviklingsansvarlig fysioterapeut

2 Baggrunden for arbejdet med patientforløbsbeskrivelse Omlægning af akut apopleksi pr. 1/5-14 Mange interessenter omkring patienterne hurtigt efter indlæggelse Krav fra DAP Ønske fra samarbejdspartnere om at der tilstræbes overflytning af patienter inden kl. 15.00 Ønske fra læger om at patienterne er set til første vurdering ved fys/ergo inden tværfaglig konference Mange sygeplejefaglige opgaver om morgenen

3 Patientflow over døgnet (916 patienter) Indlæggelses-time 1. januar - 30.april 2015

4 Næste skridt Resulterede i nedsættelse af arbejdsgruppe for udarbejdelse af patientforløbsbeskrivelse samt afklaring af behov for fælles udviklingsområder Kontakt til kvalitetskoordinatorer (Klinik Akut og Klinik Hoved-Orto)

5 Arbejdsgruppe Arbejdsgruppe bestod af: Overlæge Sygeplejerske Assistent Ergoterapeut Fysioterapeut Logopæd Neuropsykolog Socialrådgiver

6 LEAN proces Principper Værdi for kunden Værdistrømme Flow Træk Det optimale – gøre rigtigt første gang – løbende forbedringer

7 Værdistrøm Alle processer fra en opgave starter til den er afleveret færdig til kunden Formål: At synliggøre alt det, som ikke tilfører værdi til kunden (patienten) At få et fælles billede af, hvordan vores opgaveløsning/processer fungerer i hverdagen Kortlægning af ”nu-tilstand” Visualisering af ønskelige proces

8 Post-its: Blå – afdeling/funktion Gul – proces/arbejdsgang/opgave Pink – spild/ventetid Orange – forbedringsforslag

9 Nu-tilstanden

10 Ønske-tilstanden

11 Matrix ”Spild” og forbedringerne samles. Graduering i forhold til hvilken betydning har det og hvor meget kræver omlægningen Hvilke kræver ledelsesmæssig beslutning Hvilke kræver yderligere undersøgelse – PDSA ”Lavt hængende frugter”

12 UdfordringLøsningAnsvarDeadline Terapeuter går ofte forgæves til patienter der af den ene eller anden grund ikke er klar til at blive set Sygeplejegruppen undlader at sende en mail så snart patienten ankommer til afsnittet men sender ved behov for CPAP, dysphagi- screening eller hjælpemidler ved behov for at blive set på første dag. Sygeplejerskegruppen – Lene og Jytte står for formidling til resten af sygeplejegruppen Kan igangsættes straks Neuropsykolog har intet kontor på syd og dokumterer først når hun kommer tilbage på Nord. Resten af personalet afventer tit notat/plan fra neuropsykolog. Neuropsykolog tager bærbar med på syd og dokumenterer straks. Der er ingen ledige kontorer men der er arbejdsplads ved caféborde på 9. sal vest. Adgang til cybertavle vil give neuropsykologen mulighed for at skrive planen straks Neuropsykolog Kan gøres straks. Nødvendigt at kontakte Mads eller Tine for at få adgang Manglende koordinering mellem terapeuter og sygeplejersker ift. at kunne prioritere patienter optimalt. Medfører eksempelvis manglende ”luft” til basale plejeopgaver – observation, IV-medicin m.m. Koordinerende terapeut på plejekontor 7.00? Nødvendigt med analyse af hvilket mødetidspunkt der er bedst + drøftelse af mest fordelagtige arbejdsgange/samarbejdstaler der er behov for Koordinator telefon til koordinerende terapeut Terapeuter på gangen Kræver ledelsesbeslutning Lene indkalder til møde med sygeplejerskegruppen. + terapeuter. ? Mødet skal være afholdt inden præsentation for ledelsen Patienter er ofte indlagt længere tid end nødvendigt, for at vente på undersøgelse af neuropsykolog Neuropsykolog deltager i tværfaglig konference 3 x ugentligt. Tilbageløbsambulatorium så patienter kunne udskrives til rette tid og ses i ambulatoriet Kræver ledelsesbeslutning? Det er ikke muligt at bestille hjælpemidler ved behov da deadline for bestilling er kl. 11.00. Døgnåbent hjælpemiddeldepotKræver ledelsesbeslutning? Patientmodtagelsen er ikke optimalModtage-team med en læge og en sygeplejerskeKræver ledelsesbeslutning? Der kommer mange patienter på afsnittet som ikke burde have været indlagt. Mange får lavet en akut CT- scanning og siden en MR scanning når det er muligt Genåbning af MR-scanner som optimalt set var døgnåben.Kræver ledelsesbeslutning? Ønsker til ændringer

13 Dataindsamling Hvor ofte går jeg forgæves? (alle faggrupper) Hvor ofte venter jeg på undersøgelser eller svar selvom patienten er færdigudredt? (læger) Hvor ofte undersøgte jeg en patient, hvor det senere blev vurderet ”ikke-faglig” relevant? (terapeuter og talepædagoger)

14 Patienten ikke tilgængelig

15 Udfordring: Ikke optimal koordinering mellem terapeuter og plejepersonale i forhold til at kunne prioritere patienterne. Medfører eksempelvis manglende ”luft” til basale plejeopgaver – observation, IV-medicin m.m Løsning: Indførelse af koordinerede terapeut Koordinator telefon (Plejen havde i forvejen en koordinerende sygeplejerske)

16 Opstart af koordinerende terapeut Nedsat arbejdsgruppe bestående af sygeplejerske, assistent, ergoterapeut og fysioterapeut Indhentede ønsker, ideer og erfaringer monofagligt Skabe fælles forståelse for hinandens opgaver med patienten fra morgenen af Fælles refleksion over hvilke opgaver den koordinerende terapeut skulle have samt hvordan det praktisk skulle udføres Udarbejdet fælles prioritering for hvilke patienter der ses af fys/ergo om morgenen samt rækkefølge til stuegang

17 Nuværende form Koordinerende terapeut (fysio- eller ergoterapeut) møder på afdelingen kl. 7.10. Koordinerende sygeplejerske og koordinerende terapeut prioriterer dagens patienter Koordinerende sygeplejersker formidler til personale på stuerne, hvornår terapeuter kommer (hvis morgen tid) Koordinerende terapeut formidler nye patienter og aftaler til kolleger Tværfaglig konference kl. 9.30 Telefonisk kontakt mellem koordinatorerne kl. 12 og kl. 14.

18 Foreløbige erfaringer Vi kommer aldrig til at udelukke at man kan gå forgæves Terapeuterne: Mindre grad af forstyrrelser på kontoret Positivt med kommunikation om nye og uafklarede opgaver går gennem 1 person Behov for yderligere fokus på udbyttet om morgenen Pleje: Positivt med øget tilrettelæggelse om morgenen Positivt at koordineringen sker mellem 2 personer fremfor flere inddrages Ønske om også at have koordinerende terapeut i weekenden

19 Hvad er de næste skridt? Udføre dataindsamlingen igen – har det givet noget på de parametre? Udarbejde selve patientforløbsbeskrivelsen Fortsat arbejde med forbedringsinitiativer Involvere andre parter ex. hjælpemiddeldepot og røntgen afdelingen


Download ppt "Patientforløbsbeskrivelse – tværfagligt samarbejde i et akut apopleksiafsnit Lene Kjærhauge Christiansen, Sygeplejerske med ansvar for undervisning, uddannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google