Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan bidrager litteratursiden

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan bidrager litteratursiden"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan bidrager litteratursiden
Hvordan bidrager litteratursiden.dk til ”Folkebibliotekerne i vidensamfundet?” Danskernes Digitale Bibliotek Åbne Biblioteker Partnerskaber Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden Fokus: Jeg vil kort fortælle hvordan LS bidrager til FB i VS, med fokus på Åbne Biblioteker og Partnerskaber, lidt om DDB

2 Bibliotekernes website om skønlitteratur
8 besøgende pr. måned i 2010 75% kommer fra Google 85 medlemskommuner - produktionsfællesskab måned i 2010 I luften i 2002 Crossmedia: Formidler via flere kanaler: website, tv, sociale medier, storskærme, trykt magasin, søgebaser LS er et produktionsfællesskab ml. 85 kommuner Ls bidrag: formidler via flere platforme Vision : Mere samtale - Større synlighed - Flere partnerskaber

3 Litteratursiden 2.0 i Danskernes Digitale Bibliotek
Mere og mere brugerskabt indhold siden version 2.0 i 2009 relevant i DDB Personalisering: Indhold kobles til andet indhold Vise sammenhænge for brugerne Brugerskabt indhold Det brugerskabte indhold afg. Ift. DDB DDB både redak. Indhold og brugerindhold Redaktionelt indhold Styrker læselysten og samtalen om litteratur i DK– flere inspirationsspor for brugerne via DDB

4 Mål: Lån e-bøger og lydbøger på sitet net
Målrettet formidling af digitale materialer Folkebibliotekernes e-bogsprojekt Folkebibliotekernes e-bogsprojekt Netlydbog understøtte bibliotekerne mindre baseret på fysiske materialer. låne e-bøger og lydbøger, så større sammenhæng ml. formidling og bibliotekernes digitale materialer, bruger låne e-bogen det øjeblik hun inspireres del af ”Folkebibliotekernes e-bogsprojekt, en række bib., lån af e-bøger fra LS mål Understøtter biblioteket: Mindre og mindre baseret på fysiske materialer

5 Strategi for Litteratursiden i det åbne bibliotek
Samarbejde med biblioteker: Mere offensiv formidling af materiale via temaudstillinger Koncepter for events Inspirationsrum LS garant for biblioteksbrugere tilbydes inspiration i rummet – ikke blot hente og aflevere materialer. Udstillinger med afsæt i temaer fra LS og events i tilknytning hertil i samarbejde med LS. Samarbejde med bibliotekerne om arrangementer brugere stille spørgsmål til forfattere et inden arrangementet -interviewer bruge i arrangement Evt. opfølgning på events på LS, reportager, dialog med forfatter -biblioteker større ejerskab Sitets interaktivitet: Spørgsmål fra brugere til forfattere bruges til events s Ejerskab Litteratursiden ud i biblioteket og biblioteket ind på Litteratursiden

6 Forfattere og brugere i det åbne bibliotek
152 indlæg i debatten ”Da bogen kom ud, håbede jeg virkelig, at nogen ville tage den op til debat her på litteratursiden, og at jeg ville få lejlighed til at møde nogle læsere her.” Birgithe Kosovic Flere aktive brugere og forfattere: Møderum og performativt rum på sitet Potentiale til møder i det fysiske rum Forfattere deltager ofte i læseklubdebatter Læseklubdebatter med de forfattere som optræder -ambassadører blogger på sitet – potentiale i fysisk rum, pryds Aktive blogger også potentiale til møder i fysisk rum Forfatternetværk - Møderum (læseklubdebatter) og performativt indhold (brugerskabt indhold) Forfatterambassadører ”Ved at dele bogen og læseoplevelsen med andre får jeg altså holdt min hjerne ved lige.” Connie, aktiv bruger på sitet

7 Mål: Indhold på mobil i det åbne bibliotek
Bogtips på mobilen Ud hvor brugerne er – i biblioteket og udenfor Sms-romaner? Bogtips tilbydes lånerne, særlig potentiale til arrangementer, info om forfattere Til events på biblioteker, info om forfattere og bøger Geo-baserede tjenester?

8 Digital formidling i selvbetjente biblioteker Ss
Interaktive borde, gulve og vægge frem for personale Citatvæg Der hvor inspiration og vejledning gøre forskel: i selvbetjenningsbib. Ex. Lånerne tilbydes iPads, de kan tage med sig rundt mellem reolerne og få vejledning som de bevæger sig rundt. Infoskærme og forfatterinterviews Ss Mulighed for mere fleksible betjeningsformer

9 Ud på storskærme – hvor brugerne er
Litteratursporet på Indholdskanalen Mål: Storskærme i byrummet og hos DSB ede af storskærm i off. rum Indholdskanalen med LS ude på 12 bib. evt. Bibliotekerne på sporet Indhold på medarbejderportalen for ansatte i Aarhus Kommune – alle får adgang via NemID Mål: Aftale med virksomheder om indhold

10 Inspiration til brugerne hvor de er
Læserprofil Quiz Vi anbefaler Interviews Til årets bogmese i forum møder brugerne – tilbyder andet end det der er på sitet, men sammenhæng

11 DR Partnerskab: Faciliterer 4 læseklubber
Bruge Litteratursidens indhold og debatter i læseklubberne i de fysiske rum modtager DR’s nyhedsbrev: 44 % er under 40 år 45 % er mænd Diskuterer romanklub-bogen i måneden før, så bruge dialog i fysisklæseklub DR Romanprisen: 50 læseklubber på bibliotekerne – web, tv og radio: bruger sitets indhold og debatter DR Romanklubben DR Krimiklubben DR Klassikerklubben DR Testklubben- Smagsdommerne

12 Partnerskab med DR om events
Danskernes yndlingskrimi og DR Krimiklubben på Krimimessen Aftenshowet - læseklubmedlemmer Litteraturbingo på Bogforum Nyt partnerskab med DR om events - fælles scene med DR på litteraturfestival Fælles scene på litteraturfestival Mediestrategier Podcast på ls fra dr Partnerskab omkring udvikling af mediestrategier, f.eks. webtv mm?

13 Fordele ved partnerskab med DR
Partnerskab med fokus på at læsere deler oplevelser og samtaler om litteratur dr.dk Større synlighed Ud til flere og nye brugere Flere tilbud til brugerne Synlighed Nye brugere Nye netværk – nye kompetencer - mere innovation

14 Nyt partnerskab med Bogtube.dk
Alle biblioteker ret til at afspille videoer Vise forfattervideoer Alle bib. Kan afspille videoerne fra LS i rummet, digital og fysisk formidling, Sætte på storskærm i rummet Samarbejde om kalender

15 Partnerskab om trykt magasin?
Udgivet tre numre med støtte fra SBM K Formidling i det åbne bibliotek Trykt magasin – synergi ml. fysisk og virtuel bib. I forhandlinger med mulige kommercielle partnere Flere magasiner kræver partnerskab – i forhandlinger. Kræver medfinansiering fra bibliotekerne

16 Faste partnere – og nye…
Åben for flere partnerskaber – kommercielle og offentlige Danske Bank – synlighed hos nye brugere Bogpriser.dk – service til brugerne Hvis der er tid Bogpriser.dk Danske bank Bogbidder Litteraturen finder sted Åbne for flere partnerskaber – kommercielle og offentlige Partnerskaber med biblioteker Bogbidder E17 Litteraturen finder sted

17 Tak fordi I lyttede


Download ppt "Hvordan bidrager litteratursiden"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google