Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til eBusiness

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til eBusiness"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til eBusiness
27. februar 2008 Knud Erik Hilding-Hamann

2 Agenda Hvad er IBIZ-Centeret? Hvorfor gå i gang med eBusiness?
Udviklingen Fordele Grundlæggende begreber Kom godt i gang Hvorfor gå i gang med eBusiness? Grundlæggende begreber, NemHandel og succeshistorier Kom godt i gang

3 Hvad er IBIZ-Centeret? Formålet er at nedbryde barrierer mod anvendelsen af IT i danske virksomheder Målgruppen er små og mellemstore virksomheder, der har behov for eBusiness til at understøtte deres forretningsudvikling Etableret af Videnskabsministeriet og Rådet for Teknologi og Innovation, som et 3-årigt tiltag (-2010) Drives i et samarbejde mellem Teknologisk Institut og DELTA Gratis og uvildigt april 2017

4 Opgaven it-leverandører Værkshuse Konsulenthuse Revisorer
Undervisningsinst. Myndigheder Værkshuse Erhvervschefer Revisorer Banker Advokater Brancheforeninger Opmærksomheds- skabelse Markedsovervågning Videnformidling Starthjælps- forløb eHandels- initativer Mobile innovations- værkstæder / demonstrations- rum Små og mellemstore virksomheder

5 DanmarksTuren Inspirationsworkshops Virksomhederne
Instruktionsworkshops Erhvervschefer, bankrådgivere, revisorer, advokater Undervisningsworkshop Elever på relevante undervisningsinstitutioner ”eBusiness messe” i mobil udstillingstrailer 8-14 eBusiness leverandører 20 byer 31 marts – 28 april 2008 april 2017

6 Hvorfor gå i gang med eBusiness?

7 Vi kan da bare gøre som vi plejer…

8 Udviklingen Før Teknisk Stort Dyrt

9 Udviklingen Nu Brugervenligt Småt Overkommeligt

10 Fordele ved eBusiness Slip for fejl Færre papirer
Spar tid på administration Undgå Læs Ind-service Slip for at stå i kø på posthuset Undgå at kunder glemmer mødeaftaler

11 Er der forskel? eHandel eBusiness

12 eHandel - elektronisk Handel
Udveksling af information Via / NemHandel / EDI/ mobiltelefon Beskeder Dokumenter og tegninger Afgive/modtage tilbud, ordre og ordrebekræftelse Udstede/modtage faktura/kreditnota Markedsføring Hjemmeside Elektronisk varekatalog og prisliste Kundeservice Bestilling og betaling af varer/ydelser via internettet giver kunderne mulighed for at købe f.eks. rejser, biografbilletter, reservedele og musik på nettet. eHandel giver også mulighed for at sende og modtage fakturaer mm. elektronisk.

13 eBusiness - elektronisk Business
Bredere end eHandel ”At sætte strøm på arbejdsgange” ”At automatisere arbejdsgangene ved hjælp af IT-systemer og dermed skabe større værdi for virksomheden og dens kunder” eHandel er en del af eBusiness Din virksomhed har mulighed for at effektivisere og udvikle nye produkter og ydelser ved hjælp af eBusiness. Du har mulighed for at effektivisere arbejdsgange og udvikle nyskabende produkter, services og ydelser. eBusiness kan være med til at udvikle nye eller eksisterende produkter ved at tilføje et ”IT-lag”, hvorved produktet får ny funktionalitet eller nye services, som kan udnyttes forretningsmæssigt. Det kalder vi eProdukter.

14 Hvad er så eBusiness? At sætte strøm på arbejdsgange i: Indkøb
Logistik Innovation og udvikling Produktion Produkter Salg Markedsføring Information eLæring Indkøb: Traditionelle indkøbssystemer gøres IT-baserede Logistik og produktion: Arbejdsgangen i produktionen planlægges, styres og overvåges via IT-systemer Produkter: Nye produkter gøres ”intelligente” og sættes på Internettet. Mulighed for nye, smarte services. Salg: Virksomhederne opbygger edb-systemer, der gør det muligt for kunderne at bestille varer direkte på Internettet Markedsføring: Varer markedsføres på Internettet via en hjemmeside for at styrke virksomhedernes navn, eller virksomhederne tilbyder bedre service til kunderne via Internettet Information: Virksomhederne informerer om relevante forhold via Internettet eLæring: Virksomhederne tilbyder uddannelse mv. via Internettet

15 Økonomi og regnskab ERP - Enterprise Resource Planning
Regnskabssystem eller økonomisystem => samler alle data Økonomi (regnskab) Køb (leverandører) Salg (kunder) Lager (varer) Produktion (styklister) Personale (løn/timer)

16 Administration NemHandel Varekatalog Prisliste Tilbud Ordre
Ordrebekræftelse Faktura Kreditnota

17 NemHandel - mySupply … så nemt som at sende en eMail

18 Salg og kunder CRM - Customer Relationship Management
Systematisering af salg og kunder Visitkort kartotek Oplysninger om Indkøbsvaner Handelsmønstre Bedre service Videndeling Opfølgning

19 Markedsføring CMS - Content Management System Mobiltelefoni
Styring af hjemmesider Let opbygning Let vedligeholdelse af layout og indhold Ligner tekstbehandling Mobiltelefoni Reminder om aftaler Reklame Quiz, spørgeskema mv.

20 Succes historien - Kliim Coiffure
Tid er en mangelvare hos vores kunder, så de skal hjælpes så meget som muligt fra vores side, siger Allan Kliim Systemet tager sig af alt det praktiske som f.eks. onlinebooking og valg af klipning, inden kunden møder op, og systemet fortæller mig, nøjagtig hvor jeg skal sætte ind Hele systemet med dets forskellige værktøjer fungerer nærmest som en sparringspartner for mig, og den hjælper mig med at udvikle salonen løbende Kilde: Hairtools

21 Kom godt i gang Beslut dig for: Sikre dig at:
Hvilke typer af eBusiness der passer til dig Hvilke gevinster du forventer Hvem der er din målgruppe Hvilken type løsning du har brug for Hvem der skal drive løsningen Sikre dig at: Du har hørt dine kunder/leverandører om deres behov og ønsker Din virksomhed er parat

22 Gode råd Udvælg de arbejdsgange der med fordel kan sættes strøm på
Tag udgangspunkt i virksomheden ikke i IT! Tænk stort - men start småt Lær af andres erfaringer og samarbejd på tværs Udnævn en eBusiness ambassadør Fokus på ”quick wins”

23 Alt er muligt


Download ppt "Introduktion til eBusiness"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google