Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danske Bank CBS seminar 13. maj 2013 Jesper Jørgensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danske Bank CBS seminar 13. maj 2013 Jesper Jørgensen"— Præsentationens transcript:

1 Danske Bank CBS seminar 13. maj 2013 Jesper Jørgensen
Temperaturen i dansk og europæisk fodbold. Danske Bank CBS seminar 13. maj 2013 Jesper Jørgensen

2 Udviklingen i omsætningen i de store ligaer

3 Hvor kommer pengene fra?

4 Hvor kommer pengene fra i de næststørste ligaer?

5 De strategiske udfordringer for europæisk klubfodbold
Indtægtskilder Udnytte mulighederne internationalt Styre og udvikle indtægter fra kampdag Den digitale udvikling Styring af omkostninger Regulering fra UEFA og nationalt Større fleksibilitet i omkostnings-strukturen Gældskrise (forfalden gæld og reudcerede kreditfaciliteter) Investeringer Talentudvikling Fanbase og morgendagens fans Ansvarlighed på investorsiden Governance Transparens og god ledelse Fokus fra medier og politisk hold Implementering af regulering

6 Karakteristika ved driftsmodellerne i de store ligaer
Bundesligaen Ejerforhold reglen – bevirker, at den bestemmende indflydelse ligger i moderforeningen alene, Borussia Dortmund er børsintroduceret. Konsekvens: der er mere stabilitet omkring ejerforholdene i klubben. Talentudviklingen, der blev igangsat for omkring 10 år siden, herunder 2. generations indvandrer- og ungdoms-VM og EM har lagt grunden til Tysklands nuværende styrke. VM 2006’s har haft stor betydning for tysk fodbold. Stadionudvikling og selvforståelse. Fodbold for ”folket” gennem ARD/ZDF samt lave billetpriser, f.eks. koster det 15 € at komme ind på ”Gelbe Wand” i Dortmund. Dette har sammen med effekten af VM 2006 medført, at Bundesligaen har det højeste gennemsnits tilskuerantal. Ovenstående er grundlaget for tysk fodbolds udvikling de sidste 6-7 år med Bayern München som lokomotiv. Klubben er den fjerde største klub i Europa målt på omsætning og økonomisk formentlig den mest veldrevende i Europa

7 Karakteristika ved driftsmodellerne i de store ligaer
Serie A ”Præsidenternes liga” Lider under gældskrisen i Sydeuropa Passion, men faldende tilskuer interesse Manglende kontrol over rettigheder og nøgleaktiver (kun Juventus ejer eget nyt stadion, andre stadion er fra VM i 1990) Spilskandalerne Italienske talenter ”flygter” fra Italien f.eks. Verratti (den nye Pirlo) til PSG ejet af Qatar-investorer Alle har populært en lodseddel i spillerne Har altid været i front med træningsmetoder Stærk spilkultur Har dog købt spillere for 310 m£ i sommerens transfervindue kun slået af Premier League!

8 Karakteristika ved driftsmodellerne i de store ligaer
La Liga (Europas syge liga) ”Socios” og de magtfulde præsidenter Sportsligt har spansk fodbold aldrig stået stærkere som verdens- og europamestre, med Europas to største klubber. Barcelona vinder to af de sidste fire Champions League og stærk talentudvikling bl.a. drevet af Barcelona. Når det så er sagt, ligger ligaen økonomisk i ruiner. Klubberne skylder 800 m€ til statskassen i skatter. Polariseringen i ligaen er steget markant grundet Barcelona og Real Madrids økonomiske styrke og en tv-aftale, der giver de to store mange flere penge end de andre klubber. Finans- og gældskrisen kradser!

9 Karakteristika ved driftsmodellerne i de store ligaer
La Liga (Europas syge liga) Lider under overinvestering i spillere. I året inden finanskrisen brugte klubberne i sommervinduet m€ og i år kun 116 m€, hvor Barcelona og Real Madrid tegnede sig for mere end 50%, og tages Valencia og Sevilla med bruger de 16 øvrige klubber 18 m€ tilsammen. Barcelona og Real Madrid har heller ikke råd til de store spillerkøb, da bankerne ikke vil låne. De spanske klubber taber konkurrencekraft på lønsiden og mister spillere til udlandet – Martinez til Bayern München og Michu til Swansea for 2 m€ som to af mange eksempler (spillernes alternativer er Barcelona, Real Madrid eller udlandet)

10 Den europæiske konkurrence set med danske øjne
”Snorhøjden” flytter sig hele tiden såvel på det sportslige som kommercielle plan i de enkelte lande. F.eks. var Danmark først med stadioninvesteringer i Norden, så kom Norge og langt om længe Sverige. Danmark har en af de allerbedste tv-aftaler i Europa og er klart nummer et med de lande, vi sammenligner os med. Til gengæld er vi bagefter på tilskuere, men godt med på sponsorer. Investorer har mange udenlandske klubber i sammenlignelige lande bedre adgang til kapital (primært grundet skat og erhvervsstruktur). Investering i talentudvikling og køb af spillere. Cypern, Østrig og Polen har mindsket den konkurrencemæssige forskel de seneste år, mens Sverige, Israel og Norge har tabt – Schweiz er nogenlunde uændret. Vi skal derfor være meget opmærksomme på, at vi udvikler os mindst lige så hurtigt såvel sportslig som kommercielt som de lande, vi kan sammenligne os med, hvis vi på den lange bane skal fastholde vores placering på klubranglisten!

11 Konkurrencemæssig balance i andre ligaer
Det bedst performende hold i Superligaen er 1,58 x stærkere end det dårligst performende hold

12 Underskud 2001-2011 i Superligaen (mio.kr.)
Antal år Overskud Underskud Beløb Overskud Underskud Netto AC Horsens 8 3 10 25 15 AGF 1 174 173 Brøndby 5 6 105 138 33 Esbjerg 7 54 44 FC København 549 239 (210) FC Midtjylland 18 87 69 FC Nordsjælland 22 30 OB 16 70 AaB 2 9 37 222 185 Randers FC 19 Silkeborg 4 32 28 I alt 65 691 1.093 402 Bortset fra FCK og FCN har de øvrige klubber i regnskabsåret 2011et samlet underskud på 194 mio.kr.

13 Superligaens samlede køb og salg af spillere 2006-2010
Mio.kr. * I beløbet indgår betaling til sælgende klub og sign-on fee ved kontraktindgåelse og -forlængelse. ** For OB, FC Nordsjælland og Randers FC er oplysningerne om spillersalg baseret på Transfermarkt.de.

14 Transfermarkedet Transfermarkedet er mere differentieret end nogensinde forstået på den måde, at der er få klubber med mange penge, og for topspillerne er det stadig sælgers marked. Det betyder på den anden side, at mange klubber gerne vil af med spillere, hvor der ikke er en køber, ligesom der er spillere, som ikke vil sælges af frygt for lønnedgang. Det medfører flere lejelaftaler. Investering i spillere med henblik på salg – eller blive til kontrakten udløber med henblik på at skabe sportslige resultater og dermed indirekte indtægter? De danske klubber fokuserer og investerer mere og mere i talentudvikling. UEFA’s homegrown-regel, hvor mindst 8 af 25 spillere i A-truppen skal have boet mindst tre år i landet, inden de fyldte 21 år – stor effekt på unge danske talenter (udfordring sikrer ordentlig rådgivning). Det er en udfordring for de danske klubber at flere og flere spillere rejser til udlandet i en ung alder, da klubberne ikke når at kapitalisere på investeringen i talentudvikling Balancen mellem egne talenter og dyrt indkøbte udenlandske spillere skal igen ses i lyset af de europæiske ambitioner. En på europæisk plan bæredygtig og konkurrencedygtig trup kan ikke skabes alene ved en trup af danske spillere.

15 Den lille organisation der skal kunne det hele!
Selvom fodboldklubberne har en enorm eksponering i medierne, er der trods alt tale om virksomheder, der kan klassificeres som små og mellemstore virksomheder. Det betyder, at der er pres på organisationen, da mange forskelligartede arbejdsopgaver lige fra ”dagligdag” til kampdag skal klares af relativ få mennesker, hvor det ganske enkelt ikke er muligt at dække det fuldt ud kompetencemæssigt. Det gælder også udvikling af det forretningsmæssige, da både kompetencer og tid er en knap faktor, især set i lyset af kravet til sportslige resultater her og nu! Sammensætning af en bestyrelse med de nødvendige kompetencer, som komplementerer hinanden.

16 Tv er kommet for at blive (I)
I 1992 viste tv i Vesteuropa timers sport, hvoraf fodbold var mindst 50%. I 2000 vistes timer, hvoraf mindst 50% var fodbold. I dag vises der timer Premier League! Fodbold er stort set i alle lande en klar nummer 1. Ingen andre sportsgrene har samme appeal. Nærmeste konkurrent i mange lande er Formel 1, og i nogle lande er ishockey tæt på (Sverige og Finland), håndbold i Danmark, (mens håndbold i Tyskland ”kun” er nummer 6) og Rugby i UK og Frankrig. Der er omkring 35 livekampe på danske kanaler om ugen, heraf 6 Superligakampe. Dansk fodbold får en eksponering som aldrig før, men modsat er det ekstremt vigtigt at fastholde den, fordi: 29 livekampe fra andre ligaer er i risiko for at drukne i mediebilledet og dermed udvande værdien af eksisterende tv-aftale og på den længere bane de øvrige indtægtskilder. Næststørste indtægtskilde for klubberne og dermed meget vigtigt at fastholde værdien af tv-aftalen (Superligaen har en af Europas allerbedste tv-aftaler). Superligaen er sammen med Champions League og Premier League de vigtigste fodboldrettigheder i Danmark.

17 TV er kommet for at blive eller??? (II)
Værdien af tv-aftalen bevirker, at tv er med til at sætte dagsordnen for levering af produktet, herunder især hvornår der spilles! I andre lande dikterer tv også, og det er prisen for ”grisen”. Tab af sportslig konkurrenceevne sammenlignet med det øvrige Europa, hvis vi får færre midler til rådighed, såfremt man vælger at gå mod tv’s ønsker. Mindre eksponering betyder på længere sigt – udover færre tv-penge – færre sponsorindtægter og entreindtægter, da Superligaen drukner i medierne. Det vil givet på den længere bane påvirke dansk fodbolds resultater negativt i Europa. UEFA lægger til kampkalenderen med landsholdsfodbold fra torsdag til tirsdag. Den teknologiske udvikling driver andre platforme for levering af produktet. Nutidens unge mennesker og fremtidens fans sætter sig ikke i sofaen og ser fodbold. De er på 24/7!!!! Det er derfor helt afgørende, at der kontinuerligt er fokus på udvikling og levering af produktet – lige fra gode baner og mange tilskuere til gode spændende kampe og turnering!!!

18 Fodboldens afhængighed af tv og omvendt
Tv har drevet den kommercielle udvikling i fodbold, især de seneste 20 år. Værdien af rettighederne er mangedobbelt f.eks. i Danmark 20 gange og Premier League 15 gange siden etableringen i 1992. Tilsvarende gælder rettigheder til Champions League, VM og EM. Det har været 20 år, hvor fodbolden har været lige så afhængig af tv som tv af fodbolden, og hvorfor det? De kommercielle tv-kanalers kamp om seerne og reklamer Høje seertal Topfodbold – de gyldne rettigheder for tv, der har brug for content Den teknologiske udvikling både på eksisterende platforme og nye (iPlayer mere end 100 millioner hits og en fordobling på 1 år) Fodbold er en global sportsgren hvorfor stor interesse for tv Billig adgang til markedet! UK er Europas største betalingstv-marked efterfulgt af Spanien og Italien, mens udviklingen i Tyskland går langsommere

19 Udviklingen i tv-rettighederne til Premier League

20 Rettighederne i Premier League
De nationale rettigheder for de kommende 3 sæsoner blev solgt for 1,3b € pr. sæson, hvilket er en stigning på 70%!!!! BSkyB frygt for ESPN, som har rettighederne til 38 live-kampe i den nuværende kontrakt og frygten for en helt ny spiller Al Jezeera samt ikke mindst værn om de rettigheder, man har haft i 20 år. BSkyB og British Telecom fik rettighederne til 154 live-kampe. BT fordi de skal udnytte de massive investeringer i Super Broadband. BSkyB har omkring 10 millioner abonnenter i UK.

21 Rettighederne i Premier League
De nationale rettigheder tegner sig for 60% af tv-indtægterne, mens de internationale tegner sig for de resterende 40%, men de vil også stige markant fra de nuværende 600 m€ (er allerede fordoblet i forhold til 2009)! Fordeling af pengene mellem klubberne baseres på solidaritet 50%, 25% antal kampe på tv, 25% placering. Internationale rettigheder deles ligeligt. Bedst betalte klub får 50% mere end lavest betalte klub, der fra sæsonen 2013/14 får 60 m£!!! . En helt uhørt solidaritet! Rettighederne til Premier League forhandles kollektivt. Landshold, FA-Cup og Football League er ”on their own”. Reduktion i kl. 15-kampe live af hensyn til beskyttelse af de nationale rettigheder. Konsekvens af EU-dom. Kampen kl. 12:45 er af hensyn til Fjernøsten – oprindeligt var det af hensyn til hooliganism. En kamp koster tv 60 mio.kr!

22 Rettighederne i Bundesligaen
De nationale rettigheder for de kommende 4 sæsoner blev solgt for 628m € per sæson, hvilket er en stigning på 50%!!!! Sky Deutschland har rettighederne til at vise kampene live på betalingskanaler. Der er dog kun omkring 3 millioner abonnenter, og det har været vanskeligt at udvikle markedet for betalingskanalerne. Deutsche Telekom er stået af, da udbyttet ikke tilfredsstillende. ARD og ZDF har rettighederne til Free-to-air gældende pokalturneringen, landskampe og highlights fra Bundesligaen. Helt specielt for de store lande at nationale stationer har så stor indflydelse, men de har også mange penge, da stort tv-marked. Bundesligaen har også markant stigende internationale rettigheder. Bedst betalte klub får 2:1 i forhold til lavest betalte klub, så i lighed med Premier League en stor solidaritet mellem klubberne og også her forhandles rettighederne kollektivt for såvel 1. som 2. Bundesliga.

23 Rettighederne i La Liga
I Spanien forhandler klubberne individuelt rettighederne, hvilket har medført enorme forskelle mellem de to klubber (Barcelona og Real Madrid), som får mest og resten. De to klubber får 13:1 i forhold til dårligst betalte klub. Alle kampe vises på betalingskanaler Barcelona får 180 m€ og Real Madrid 160m€, mens Atletico Madrid får 60 m€. Resten er totalt distanceret, hvilket har medført øget polarisering i Spanien mellem de klubber, som har penge, og dem som ingen har, således at mesterskabet alene er en kamp mellem to klubber, der vinder hovedparten af de 36 øvrige kampe. Spanien overvejer, om man kan implementere en kollektiv tv-aftale. Indtil videre har det været yderst vanskeligt netop grundet polariseringen.

24 Rettighederne i Serie A
Efter mange år med individuelle tv-aftaler, der ligesom i Spanien har været medvirken til en stor polarisering mellem klubberne, har man inden for det sidste år indgået en kollektiv aftale til en samlet værdi af tre år på 829 m€ per år med Sky Italia. Det er håbet, at det kan være en del af opbygningen af de kommercielle indtægtskilder i Serie A. Tv-pengene fordeles : 40% ligeligt 15% resultater de sidste 5 år, 5% indeværende sæson, 10% siden 1946/47 30% størrelsen af fanbase Højest betalte klub får 4 gange lavest betalte klub.

25 Andre rettigheder I Ligue 1 i Frankrig er udviklingen i tv-aftalerne ”flad” med omkring 650 m€ årligt som betales af Canal Plus, som har været med i mange år, og Al Jezeera som er ny rettighedshaver efter Orange (France Telecom), som takkede nej i lighed med Deutsche Telekom i Tyskland. Superligaen i Danmark har en af de allerbedste tv-aftaler i Europa, fordi disse er de vigtigste tv-rettigheder i Danmark, og kampen herom er stor. Herefter kommer Champions League og Premier League. Håndbold er noget efter. UEFA har i forvejen rettighederne til Champions League med 746 m€ og vil nu overtage rettighederne til landsholdsfodbold og i princippet fordele pengene efter samme model som Champions League. Forventningerne er en stigning på mindst 50% til over 1 milliard € i tv-indtægter fra landsholdsfodhold!! Spillekalenderen bliver 2 kampe fra torsdag til tirsdag.

26 Logo er altid venstrestillet og der er altid legaltekst på bagsiden.
Deloitte Touche Tohmatsu Limited Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar, og dets netværk af medlemsfirmaer. Hvert medlemsfirma udgør en separat og uafhængig juridisk enhed. Vi henviser til for en udførlig beskrivelse af den juridiske struktur i Deloitte Touche Tohmatsu Limited og dets medlemsfirmaer. © 2012 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited


Download ppt "Danske Bank CBS seminar 13. maj 2013 Jesper Jørgensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google