Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til linkedin

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til linkedin"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til linkedin
-Henvendt specielt til psykologer Vi starter fra begyndelsen i brugen af LinkedIn. Herfra går vi med hastige skridt frem mod at få det bedste udbytte af Linkedin

2 Vores motto:

3 Kort introduktion til LinkedIn Hvorfor overhovedet bruge LinkedIn?
Program Kort introduktion til LinkedIn Hvorfor overhovedet bruge LinkedIn? Opstartfasen – ‘Hands On’ Nu er jeg på, Hva Så? Optimering, muligheder og … Nu er du snart en superbruger af LinkedIn!

4 Kort Introduktion til Linkedin
Se dette korte filmklip:

5 LinkedIn - hvad LinkedIn - hvordan
Et professionelt netværksmedie, modsat f.eks. Facebook, som er et personligt netværksmedie. LinkedIn handler om dig som en professionel person. Det er et karriereværktøj, som bruges i forbindelse med dit arbejdsliv. Derfor er det vigtigt, at du på LinkedIn giver et professionelt billede af dig selv. Dvs. vær præcis med, hvad det er, du vil med LinkedIn. Vær præcis med, hvad det er, du vil have ud af LinkedIn. Og vær præcis med, hvilket billede du viser af dig selv som professionel person, via det du skriver, det du deler, og det du gør på LinkedIn. Folk danner sig et billede af dig, ud fra det du viser, og det du deler. LinkedIn - hvordan

6 Hvorfor overhovedet bruge linkedin?
LinkedIn og Danmark: Over brugere i DK 87% af rekrutterende virksomheder googler jobsøgere 2 ud 3 har afvist jobsøgere på baggrund af deres sociale profil -Hvor mange klienter, tror du, søger på nettet for at finde den ”rette” psykolog eller for at danne sig et billede af dig som psykolog inden eventuel kontakt?

7 Så er det tid til noget ‘Hands On’
Opstart Første kontakt Udfyld din profil

8 Udfyld og tryk: Tilmeld dig nu
Adressen til LinkedIn Udfyld og tryk: Tilmeld dig nu

9 Udfyld og tryk på: Opret min profil
Nu kommer du til et vindue, som ser ud nogenlunde som det nedenfor. Udfyld og tryk på: Opret min profil

10 Her skriver du bare din e-mailadresse igen og adgangskoden til din
konto. Det gør, at LinkedIn automatisk ser om dine kontakter er på LinkedIn. Er de det kan du efterfølgende vælge hvilke kontakter fra din du gerne vil sende en invitation til at blive forbundet med, på LinkedIn. Du kan også bare springe dette trin over og gøre det selv senere

11 Du kommer nu til dette vindue
Du kommer nu til dette vindue. Luk LinkedIn ned og gå til din mail og tryk på Klik her i den bekræftelsesmail du har fået fra LinkedIn. Når du har trykket på Klik her, kommer du først til en side, hvor du skal indtaste nogle ord for at vise, at du ikke er en robot. Når du har gjort det, kommer du til en Loginside, hvor du bliver bedt om at indtaste din adresse og den adgangskode, du angav, da du startede med at oprette dig på LinkedIn. Gør det og tryk Log ind

12 Nu er du ved at være flyvende på LinkedIn!
Gå nu til din Profil ved at trykke på Profil.

13 Tryk nu på Rediger Profil her
Nu kommer du til en side, som ligner den her. Tryk nu på Rediger Profil her

14 Du kan nu begynde at udfylde detaljerne i din profil.
De næste 4 slides fortæller mere om de vigtigste kategorier, du bør udfylde Du kan udfylde spørgsmålene i den blå boks for at opdatere din profil i trin Ved at trykke på + kan du indsætte den pågældende kategori i din profil, som andre kan se De små blå blyanter lader dig redigere i det, de står ud for Husk at tilføje et professionelt billede Husk at gå ned på siden, så du kan tilføje alle dine erhvervsmæssige oplysninger Her kan du trække de forskellige kategorier og på den måde ordne din profil

15 Under kategorien Baggrund kan du skrive en kort tekst
Under kategorien Baggrund kan du skrive en kort tekst. Denne tekst kan være om lige det, som du finder mest relevant i din professionelle situation lige nu. Her har jeg skrevet en tekst om mit arbejde for Dansk Psykolog Forening. Jeg kunne også have valgt en tekst, som handler mere om mig selv, eller en tekst om alt det jeg kan. Det er en god ide at skrive en tekst, som hænger sammen med resten af ens profil. På den måde giver du et klart billede af sig selv og det du gør i dag eller gerne vil gøre i fremtiden

16 Hvis din arbejdsplads har en LinkedIn virksomhedsprofil, kan du finde den, når du indtaster dine erfaringer og derved tilføje arbejdspladsens LinkedIn profil til din profil. Under kategorien Erfaring skriver du din erhvervserfaring ved at tilføje én arbejdsplads ad gangen. Du kan altid flytte op og ned på rækkefølgen, som vist på Slide 13

17 Under kategorien Kvalifikationer og ekspertise kan du tilføje individuelle kvalifikationer ved at trykke på rediger Når du har trykket på Rediger, kommer denne boks op, og her kan du skrive en kvalifikation og tilføje den. Det er også her, du kan fjerne kvalifikationer ved at trykke på det lille kryds ud for den kvalifikation, du vil fjerne

18 Under kategorien Uddannelse kan du tilføje alle de uddannelser, du har, og du kan redigere i de uddannelser, du allerede har tilføjet Der er en særskilt kategori til fag og kurser, så det er op til dig, om du vil skrive det hele under uddannelse eller om du vil tilføje kategorien Fag/Kurser

19 Nu skal vi have optimeret din profil
Nu er jeg på, hva’ Så? Nu skal vi have optimeret din profil Og hvorfor så det?

20 Det hele handler om søgeoptimering, dvs
Det hele handler om søgeoptimering, dvs. hvor højt din profil ligger, når andre søger efter noget, som du er relevant for. Her er det en klar styrke, jo bedre din profil er, hvilket fremgår af dette lille ikon på din profilside. For at få din profilstyrke op, skal du: Udfylde alle de spørgsmål, som kommer i de ‘blå bokse’ øverst på din profilside Finde og definere mindst 3 kvalifikationer. Husk at være præcis, så du sikrer, at læseren får det billede af dig, som du ønsker at give. Uploade et profilbillede Have mindst 50 kontakter

21 De grå bokse er de Skills, jeg har tilføjet
Her er et billede fra min LinkedIn profil under mine Skills (det er også et eksempel på at være upræcis. Jeg er alt for uklar her om, hvad det er jeg kan). Du har allerede arbejdet med din profil, så her viser jeg lidt mere om kvalifikationer, og så går vi videre til at tilføje forbindelser De grå bokse er de Skills, jeg har tilføjet Og de blå bokse med et tal i er det antal folk, som har sagt, at jeg godt kan den pågældende skill. Her er et lille profilbillede af de folk, som har sagt god for mine skills

22 Her kan du tilføje kontakter
Her kan du tilføje kontakter. Tryk på tilføj kontakter i den fane, der kommer frem Jeg vender tilbage til dette introduktionsafsnit af din profil, men du kan allerede nu begynde at tænke over, hvad de 120 tegn i din overskrift skal indeholde 

23 Når du har trykket på tilføj kontakter, kommer dette billede frem
Når du har trykket på tilføj kontakter, kommer dette billede frem. Her kan du bruge dit mailprogram til at finde folk, du allerede ‘kender’, dvs. dem, som du har en mailadresse på Personligt kan jeg bedre lide at finde kontakter ved at søge efter navne, virksomheder eller i de grupper, jeg er med i på LinkedIn. Mere om det følger. For nu skal du bare vide, at man kan finde kontakter på mange måder

24 Her kan du vælge personer, grupper, virksomheder, osv.
Om at søge på LinkedIn I denne boks kan man søge efter lige hvad man vil ud fra en fritekst, f.eks. et navn. Bare skriv noget og der vil komme en fane frem under det, du skrev med nogle muligheder. Man kan også trykke på Avanceret for flere søgemuligheder, der minder meget om dem, som vises i billedet til venstre Her kan du vælge personer, grupper, virksomheder, osv. Hvis personen ikke er en kontakt, kan du trykke på opret forbindelse. Hvis personen er en kontakt, bliver knappen til: Meddelelse (send en meddelelse til personen) Når du har lavet en søgning, kommer en boks frem ala denne. Jeg har søgt på ‘psykolog’. Her kan man se alle søgeresultaterne (dog max op til 100 profiler uden at betale for abonnement til LinkedIn). Man kan i venstre side indkredse sin søgning med forskellige muligheder.

25 Grupper på LinkedIn er interessefællesskaber, som drejer sig om et emne eller område. Det gode ved grupper, ud over interessen, er, at du kan tilføje alle i en gruppe, som en kontakt, hvis du er medlem af gruppen. Du får altså direkte adgang til folk, som er interesserede i et specifikt område. Når du er med i en gruppe, er det synligt på din profil, og du viser derved din omverden, hvad du interesserer dig for Om Grupper på LinkedIn Når du søger, kan du vælge kun at se grupper ved at trykke her Her har jeg søgt på psykolog og valgt Grupper Hvis du finder en spændende gruppe, du gerne vil være med i, så er det bare at trykke på Tilmeld dig knappen. Nogle grupper kræver, at du godkendes til gruppen. Det sker efter, du har trykket på knappen

26 Om Virksomheder på LinkedIn
Virksomheder på LinkedIn giver en virksomhed mulighed for at få følgere, både med hensyn til salg, men også rekruttering og for at skabe opmærksomhed. Du kan bruge virksomheder til at vise, hvor din interesse er, følge interessante virksomheder eller finde ud af mere om virksomheder, som f.eks. hvem medarbejderne er. er, så du kan kontakte den rigtige i virksomheden, ud fra din interesse Du kan finde Virksomheder her, eller du kan søge efter specifikke virksomheder på samme måde som med grupper Virksomheder kan også ‘Poste’ nyheder, reklamer, jobopslag og lignende på deres side, hvilket også kunne være en grund til at følge en bestemt virksomhed, som er relevant for dig. Du kan f.eks. prøve at se Dansk Psykolog Forenings side ved at søge efter den.

27 Nu er du ved at være rigtig godt i gang med LinkedIn!
Inden du går videre, er det måske tid til en lille pause, så hvorfor ikke slå hjernen fra med dette lille humoristiske videoklip om nymodens teknologi og implementeringen af den…

28 Optimering, Muligheder og …
Her skal vi se på nogle ‘simple’ metoder til at optimere din profil Og vi skal se på nogle metoder til at få LinkedIn til at fungere bedst for dig

29 Først en ren teknisk optimering
Først en ren teknisk optimering. Ved at gå ind i Indstillinger her kan du ændre den URL-adresse, du har hos LinkedIn. På den måde har folk nemmere ved at finde dig, når de søger efter dit navn på google  Her kan du se en masse informationer, som du kan ændre på. Men nu skal vi først ind og se på, hvordan andre ser din profil, gå derfor ind i Rediger din offentlige profil

30 I denne fane kan du bestemme en masse om, hvordan din profil skal se ud for andre. De fleste vælger at vise alt efter devisen: Jo mere synlighed, jo bedre. Men hvis du gerne vil skjule noget, så er det her, du gør det. Du skal gå ind i Tilpas webadressen til din offentlige profil for at ændre din adresse hos LinkedIn Denne boks dukker op og du kan skrive din adresse i feltet. Jeg anbefaler, at du skriver dit fulde navn Det er værd at bemærke, at du på denne knap kan finde nogle forskellige muligheder for ikoner, du kan lægge på din hjemmeside, som linker til din LinkedIn profil

31 Hvis du i fremtiden skal lave ændringer i din profil, og ikke vil have, at det skal fremgå på din startside (og også hos alle dine kontakters startside), så kan du ændre det her Der kommer så denne boks op, og du skal bare fjerne fluebenet og trykke gem ændringer. Husk at sætte fluebenet på igen, når du er færdig med at redigere, så din aktivitet fortsat er synlig på LinkedIn

32 Kan du huske dette billede
Kan du huske dette billede? Du har måske allerede tænkt lidt over din overskrift? Denne lille boks er et resume af din profil, som de fleste vil læse først, og som kommer frem, når folk lader musen stå over dig i en søgning eller andre steder på LinkedIn. Derfor er denne boks nok det vigtigste på din profil. Din overskrift indgår i søgekriterier, når folk søger efter noget på LinkedIn. Derfor er din overskrift meget vigtig. Her skal du fange folks interesse og få dem til at klikke på dig. Pas på ikke at være for upræcis og sætte for mange ord på. På denne testprofil er jeg f.eks. kommet til at stritte i for mange retninger. Se på slide 21 hvordan jeg har optimeret min profiloverskrift. Det er også værd at se på, hvad der ellers står i din resumeboks, og om det som står, er det, du helst vil have fremhævet om dig selv. Ellers kan du flytte rundt på rækkefølgen i din profil som beskrevet tidligere.

33 Fanen Job fører til en side lig denne, hvor du kan finde jobopslag fra forskellige virksomheder. Du kan også søge efter jobopslag.

34 Under Startsidefanen kan du se, hvad dine kontakter har delt.
Det betyder også, at andre har den samme informationsstrøm, som du kommer ind i! Hvis du finder en spændende artikel eller lignende, kan du dele det på LinkedIn enten ved denne knap… Eller ved at skrive et link og en lille tekst i dette felt Husk, det du deler, danner et billede af, hvem du er Denne metode er rigtig god til at skabe opmærksomhed om dig selv og til at vise dine interesser frem.

35 Nu er du snart en SUPERbruger af LinkedIn!
Husk, at den bedste måde at blive endnu bedre til LinkedIn er at bruge det! Prøv dig frem og fortsæt med det gode arbejde På den sidste slide vil jeg fortælle lidt om andre Sociale Medier, som er værd at nævne, og som du med fordel kan bruge sammen med LinkedIn

36 Det kan være en rigtig god ide at lave en strategi for, hvordan du vil optræde på de Sociale Medier. Du skal huske, at folk bruger de forskellige medier på forskellige måder og forskellige tidspunkter. Derfor kan det være en god ide at overveje en ‘cross-platform’-strategi. Dvs. du bruger flere forskellige Sociale Medier til at promovere dig selv, på netop den måde, som du gerne vil fremstå. I denne præsentation vil jeg ikke gå i dybden med, hvordan man laver en strategi. I stedet vil jeg præsentere dig for et par af de vigtige Sociale Medier ud over LinkedIn. Alle kender efterhånden Facebook, og det er en platform, man ikke kan komme udenom at skulle tage stilling til. Denne lille film viser, hvorfor man ikke kan komme udenom Facebook: Twitter er et socialt medie i hastig fremdrift, også i Danmark. Her handler det om korte opdateringer. Du kan se mere her: Pinterest er et Socialt Medie, som omhandler billeder. Det hele handler om at dele billeder inden for forskellige interesseområder. Jeg synes, det er en fantastisk resurse, og man kan finde mange spændende grafiske fremstillinger om forskellige emner. Det er også et medie, som er i hastig vækst. Denne korte film fortæller om Pinterest: Youtube kender vi alle. Det er et socialt medie om filmklip. Der er en voksende interesse for billeder og film i de sociale medier, og derfor kommer man ikke udenom Youtube. Med lidt kreativitet er der også mange muligheder i små film. Denne korte film viser lidt om, hvor mange videoer der ses på de Sociale Medier:

37 Udarbejdet af Psykologkampagnen for Dansk Psykolog Forening
Godt arbejde Og tak fordi du benyttede dig af dette online-læringsværktøj Udarbejdet af Psykologkampagnen for Dansk Psykolog Forening Af Bjarke Schlechter


Download ppt "Introduktion til linkedin"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google